|
Ciuch Afrykańczyka spodnie, kurtki, rękawiczki, kombinezony, bluzy enduro, itd. |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
|
19.05.2021, 01:39 | #1 |
Zarejestrowany: Aug 2012
Miasto: Warszawa
Posty: 151
Motocykl: RD07a
Online: 3 tygodni 15 godz 51 min 17 s
|
Spodnie jeans&cordura - wytrzymałość
Czy miał ktoś z Was przypadek szlifu w spodniach "dżinsowych"?
Jak się taki zestaw sprawdza- jeans&cordura vs jeans&cevlar. Czy ma ktoś doświadczenia z spodniami Revit ew. Broger? |
19.05.2021, 01:49 | #2 |
Administrator
Zarejestrowany: Oct 2007
Miasto: Otwock ale chętnie na Śląsk bym wrócił
Posty: 4,839
Motocykl: RD37A (Hybryda), dwie ramy RD03 w zapasie
Przebieg: ojojoj
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 6 dni 3 godz 49 min 59 s
|
Z założenia kevlar a raczej aramid jest stworzony jako kompozyt bardzo wysoce odporny na ścieranie.
Wszystko zależy gdzie jest, czy jest wpleciony w bazowy materiał czy tylko wstawki w newralgiczne miejsca typu bioda/kolana itp. Nie miałem okazji testować tego na własnej skórze, ale znajomy zaliczył szlifa przy 70km/h w jeansowych spodniach z domieszką aramidu i warstwa była pokiereszowana, ale NIE PRZERWANA w żadnym miejscu. Cordura też jest odporna na ścieranie, ale już nie ta klasa co kevlar, chociaż dobre fabryki używają do produkcji cordury dyneemy (klasa balistyczna niemalże, ale jest cięższa od kevlaru i mniej odporna na temperatury). Pamiętam, gdy laminowałem jeszcze jakieś owiewki i inne ciulstwa to przecinanie tkaniny z dyneemy sprawiało mi największe problemy - podobnie jak czysty aramid (kevlar - to nazwa handlowa 3M). Cordura (ważny jest też splot, czy 1x1 czy twill - 2x2) da radę napewno, ale nie będzie tak odporna jak aramid.
__________________
Ramires Serwis HONDA Industrial / maszyny i urządzenia spalinowe - Otwock / Józefów |
19.05.2021, 07:37 | #3 |
I CAN'T KEEP CALM I'M FROM POLAND KU_WA Słońce do 04.09.24
|
Trochu Pan namieszałeś. Kevlar to DuPont a nie 3M podobnie jak Cordura ( obecnie Invista bo DuPont sprzedał prawa). Cordura to poliamid a Dynema to polietylen, ktory sie nie nadaje na materiały o wysokich parametrach tarcia bo sie topi w dość niskich temperaturach.
Różnica między kevlarem a cordurą jest taka ze kevlar lepiej wytrzymuje wysokie temperatury. W jednym i drugim jest cholernie gorąco. |
19.05.2021, 12:38 | #4 | |
Administrator
Zarejestrowany: Oct 2007
Miasto: Otwock ale chętnie na Śląsk bym wrócił
Posty: 4,839
Motocykl: RD37A (Hybryda), dwie ramy RD03 w zapasie
Przebieg: ojojoj
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 6 dni 3 godz 49 min 59 s
|
Cytat:
Co do temperatury topnienia nigdy nie wdawałem się aż tak głęboko, bo nie było mi to potrzebne chociaż pamiętam tyle, że różnica była prawie dwukrotna na - kevlar 450-500 C a cordura lekko ponad 200. Ścieralność jest lepsza, ale wytrzymałość na rozciąganie niższa w przypadku kevlaru. Natomiast wytrzymałość dynemy jest wyższa niż kevlaru, ale większa też jest jej masa, ale pozbawiona wrażliwości na UV jak w przypadku kevlaru o czym poniżej. Kevlar sam w sobie nie jest odporny na promienie UV, dlatego rzadko używa się go bez domieszek/barwników. Nawet same linki wykonane z aramidu/kevlaru po 5-6 miesiącach mają już rozkład i ich wytrzymałość spada do 50% dlatego lepiej jak ma oplot poliestrowy. Jest też bardziej podatny na łamanie i jak kumpel żeglarz wspominał pod aramid trzeba większe średnice bloczków zakładać aby go nie łamać. Jest jeszcze hybrydowy splot nazywany Armalith ale tu już pamięć nie sięga tak daleko jeśli chodzi o parametry a kilka brandów używa właśnie tego splotu do spodni z denimu (jeansy). Jak wspomniałem dawno nie siedzę w branży i pewne rzeczy mogą mi się już mieszać. Wracając do tematu, wg mnie każde ekstra włókno w newralgicznych miejscach narażonych na ścieranie będzie dobre. Jeśli wybierzesz Cordurę to patrz, aby wstawki były wykonane z oryginalnej cordury w klasie 600D i wyżej. Najlepiej splot 1000D. Przy kevlarze mało kiedy podana jest klasa, ale jeśli masz wszywki z logotypami DuPont to teoretycznie powinieneś mieć to, co potrzeba (sporo podróbek jest niestety).
__________________
Ramires Serwis HONDA Industrial / maszyny i urządzenia spalinowe - Otwock / Józefów |
|
19.05.2021, 08:14 | #5 |
Żona zaliczyła asfaltowego szlifa przy około 50 km/h w jeansach z kevlarem.
Temperatura była na tyle wysoka, że potopiły się zamki błyskawiczne, ale jeansom się nic nie stało. Nigdzie nie przerwane. Ciało ochronione, choć posiniaczone. Co do komfortu termicznego, to trochę chłodniej niż w textylnym stroju, trochę cieplej niż w skórze.
__________________
www.kolejnydzienmija.pl 2014: Żatki Bolek na promie kosmicznym 2015: Veni Vidi Wypici 2016: Muflon na latającym gobelinie 2017: Garbaty Jednorożec 2018: Czarny Jaszczomp 2019: Rodzina 50ccm plus 2020: Żółwik Tuptuś 2021: Chiński Syndrom 2022: Nie lubię zapierdalać 2023: Statek bezpieczny jest w porcie, ale nie od tego są statki 2024: Uwaga bo ja fruwam |
|
19.05.2021, 13:11 | #6 |
I CAN'T KEEP CALM I'M FROM POLAND KU_WA Słońce do 04.09.24
|
Cordura z reguły ma splot płócienny a wielkości 600D czy 1000D nic nie mówią o splocie a róznią się od siebie grubością włókien. W 1000D te włókna są grubsze.
W praktyce 1000D ma większą wytrzymałość na rozciąganie czy przebicie ale do zastosowań standardowych spokojnie starcza 500D czy 600D. Nie spotkałem się z wszywkami DuPont a z nimi pracuję od lat bowiem wszywki dają do brandu a nie do własnej firmy, tak że możesz się spotkać ze wszywkami Nomex czy Kevlar (Dupont) podobnie jak Cordura czy Coolmax (Invista). Dodam tylko że oryginalność Cordury polega na tym, że kupuje się włókna (przędzę) z Invisty i oni dają producentowi wszywki (tzw. labels) , które wszywa się w produkty. Oczywiście materiały aramidowe można też kupić bez brandu bo np. Nomex jest nazwą zastrzeżoną więc możesz kupić to samo gówno tylko zamiast Nomex będzie napisane metaaramid/paraaramid tylko dla tej kompozycji przy Dupont stosuje nazwę Nomex. Podobnie jest z Cordurą. Invista da wszywki ale naprawdę nie zauważyłem znaczącej różnicy między Cordurą a jej odpowiednikiem z poliamidu nie brandowanego przez Invistę, pomijając marketingowy bełkot. Co innego np. poliester 600D czy 1000D. To już jest kilka razy słabsze od Cordury czy tego typu materiałów poliamidowych. Armalith to polietylen jak dynema. Tutaj bym się obawiał że podczas tarcia osiągnie temperaturę taką że może poparzyć. |
19.05.2021, 13:53 | #7 | |
Administrator
Zarejestrowany: Oct 2007
Miasto: Otwock ale chętnie na Śląsk bym wrócił
Posty: 4,839
Motocykl: RD37A (Hybryda), dwie ramy RD03 w zapasie
Przebieg: ojojoj
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 6 dni 3 godz 49 min 59 s
|
Cytat:
Dżinsy, skóra, poliestry, poliamidy czy inne - niezależnie od marki/koloru/orientacji seksualnej nie uchronią Cię przed skutkiem tarcia same w sobie. Zniwelują w znacznym stopniu ryzyko, że skóra będzie zdarta. Fajnie jak poza wstawkami spodnie będą posiadały również wszyte ochraniacze czy panele z materiałów, które dobrze odizolują potencjalny kontakt ze ściernym asfaltem czy betonem. Będzie bęc? Ok, ale Ty masz wyjść z tego z jak najmniejszym uszczerbkiem, abyś poza efektem nagłego kontaktu z podłożem i poobijaniem mógł dalej funkcjonować a nie wydłubywać przez najbliższe tygodnie żwir/piasek/asfalt ze skóry... ps. Emek, dobrze wiedzieć, że działasz w branży materiałów specjalnych. Odezwę się niebawem.
__________________
Ramires Serwis HONDA Industrial / maszyny i urządzenia spalinowe - Otwock / Józefów |
|
19.05.2021, 14:03 | #8 |
I CAN'T KEEP CALM I'M FROM POLAND KU_WA Słońce do 04.09.24
|
Może nie jakichś specjalnych ale jakby co to wal śmiało.
|
19.05.2021, 14:50 | #9 |
Mam od 2 lat jeansy Freestar z kevlarowymi wewnętrznymi portkami za kolano z kieszeniami na ochraniacze. Szlifu na szczęście nie miałem, ale ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu spodnie są bardzo przewiewne i nawet w duże upały nabiał wraz z okolicami się nie gotuje. Polecam.
|
|
20.05.2021, 23:41 | #10 |
Zarejestrowany: Aug 2012
Miasto: Warszawa
Posty: 151
Motocykl: RD07a
Online: 3 tygodni 15 godz 51 min 17 s
|
Dziękuję bardzo za naukę. Chciałem Revita, ale niestety nie ma w nich regulowanych nakolanników i te wszyte są dla mnie za wysoko. Dalej wybór padł na spodnie firmy Broger model Ohio, krajowy producent i wyglądają na dobrze wykonane. Dodatkowo mają nakolanniki wkładane od zewnątrz co mnie bardzo pasuje. Jutro jadę mierzyć. Zobaczymy jak będą leżały na tyłku.
|
Narzędzia wątku | |
Wygląd | |
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
H701 - wytrzymałość łańcucha. | chemik | Husqvarna 701 | 13 | 19.09.2022 22:31 |
Wytrzymałość łańcucha | Grzechu2012 | NAT - Warsztat | 168 | 28.09.2020 22:08 |