Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Układ elektryczny i zapłonowy

Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 06.05.2023, 08:25   #1
szynszyll
 
szynszyll's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Popapracie!
Posty: 6,934
Motocykl: RD04
szynszyll jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 1 tydzień 13 godz 53 min 48 s
Domyślnie Jak zweryfikować prądnice w TA/XRV

yo!

odwiedzili mnie na dlugim weekendzie forumowi goscie z zachodu - Pan i Pani. Pani w TA600 padło ładowanie. ewidentnie walniety byl regulator, ktory dawal bardzo wysokie napiecie i byl pekniety od strony plastikowej zalewy. poszedl wiec do kosza. zalozony zostal nowy akumulator. podarowalem Pani dwa rozne regulatory ( motocykla u mnie nie bylo) i pozegnalismy sie. po zalozeniu obydwu regulatorow napiecie ladowania nie przekraczalo 13V - bylo wiec zdecydowanie niewystarczajace. malo prawdopodobne, zeby oba regulatory, chociaz uzywane, byly niesprawne. dawaly od 12V-12,8V na swiatlach. tym samym moje podejzenia padly na uszkodzenie uzwojen statora - miewalem juz takie przypadki na podnosniku. teraz dla Pani i dla 'potomności' opisze jak prawidlowo i skutecznie sprawdzic stator.

serwisowka podaje, ze wystarczy zmierzyc opornosci pomiedzy dowolnymi dwoma kablami zoltymi wychodzacymi ze statora ( schemat pradnicy spietej w tzw. gwiazde i zaznaczona wtyczka na zdjeciach). wartosc oporu powinna sie miescic w przedziale 0,1-1,0 ohm. taka operacja jednak nie wystarcza i nie daje nam 100% pewnosci co do sprawnosci obwodu. zdaza sie, ze na wylaczonym silniku opor jest prawidlowy a po odpaleniu cewka nie daje napiecia. jednym slowem zwarcie/przerwanie ujawnia sie pod obciążeniem.

co zatem zrobic, w punktach:

1. potrzebujemy klasycznej zarnikowej zarowki na napiecie 230V o mocy 15-20W ( na fotce jest moja zrobiona do testow). taka zarowke ciezko juz kupic, sa za to zarowki na gwint e14 do lodowek i piekarnikow o takiej mocy. w kazdej castoramie czy obi do kupienia

2. odlaczamy wtyk z 3 zoltymi przewodami

3. podpinamy zarowke pod pare zoltych kabli ( w roznych konfiguracjach tak, zeby sprawdzic wszystkie obwody po kolei 1+2, 1+3, 2+3)

4. odpalamy motocykl i dodajemy gazu do 5-7 tys obr przy kazdej konfiguracji

5. przy prawidlowo dzialajacej parze uzwojen żarnik powinien nam lekko zaswiecic

6. niczego nie dotykamy! z pradnicy wychodzi okolo 70V zmiennego napiecia i prąd nas porazi!!!

7. w ten sposob sprawdzamy prace uzwojen 'pod obciazeniem' nie tylko sam opor, ktory tak jak napisalem powyzej moze byc mylacy

i to tyle czekam na ewentualne pytania
Załączone Grafiki
Typ pliku: jpg gwiazda.jpg (15.8 KB, 168 wyświetleń)
Typ pliku: jpg opornosc.jpg (8.1 KB, 165 wyświetleń)
Typ pliku: jpg pradnica wtyczka.jpg (251.1 KB, 13 wyświetleń)
Typ pliku: jpg moj tester.jpg (294.3 KB, 13 wyświetleń)
Typ pliku: jpg osram.jpg (376.3 KB, 13 wyświetleń)
__________________
buziaki
szynszyll jest online   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.05.2023, 13:04   #2
Kazmir
 
Kazmir's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,781
Motocykl: RD03
Kazmir jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 1 dzień 41 min 12 s
Domyślnie

Cytat:
i to tyle czekam na ewentualne pytania
Panie profeska
Dodałbym jeszcze pomiar (zalecany nawet w serwisówce) omomierzem między masą, a kolejnymi fazami z alternatora.[∞]
Żarówka chyba może być większa, bo teoretycznie "altek" daje 360W/13V=27A
Żarówka 20W/70V=0,3A
Większe obciążenie może szybciej obnażyć dolegliwości fazy?
Można przy tym podpiąć pod obciążoną fazę również woltomierz i zrobić da potomnych wykres napięcia w funkcji obrotów.

Z ostatniej chwili.....Dostałem wiadomość od wielu użytkowników forum AT, że czekają na taki pomiar i materiały z tego pomiaru
Do roboty
__________________
Ale tu nie Politechnika, tu trzeba myśleć, jak mawiał pewien bosman ;-)
Przestań naprawiać jak zaczynasz psuć!
Ludzie, którzy twierdzą, że czegoś nie da się zrobić, nie powinni przeszkadzać tym, którzy właśnie to robią.
Kazmir jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.05.2023, 13:14   #3
szynszyll
 
szynszyll's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Popapracie!
Posty: 6,934
Motocykl: RD04
szynszyll jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 1 tydzień 13 godz 53 min 48 s
Domyślnie

Ja uzywam 15W i lekko sie żarzy wiec powyzej 20W chyba nie. do tego te 15W e14 sa popularne i oprawke z kablami latwo kupic. e27 juz chyba nie do zdobycia o takiej mocy. jest tego 'w srocz' w kazdym markecie za male pieniadze.
Załączone Grafiki
Typ pliku: jpg 3nxruo.49cd4b.xl.jpg (59.9 KB, 12 wyświetleń)
Typ pliku: jpg 610611_1.jpg (10.2 KB, 11 wyświetleń)
__________________
buziaki

Ostatnio edytowane przez szynszyll : 06.05.2023 o 18:34
szynszyll jest online   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.05.2023, 19:57   #4
pałeł
gsm: 512242193
 
pałeł's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2006
Miasto: Rzuchów
Posty: 5,250
Motocykl: RD11a
Galeria: Zdjęcia
pałeł will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 3 tygodni 2 dni 14 godz 14 min 48 s
Domyślnie

pomiar do nikad jedyny sensowny by był z 3 żarówkami na raz ale te same i mozna porównać barwę żarnika , ale tak naprawdę zmierzyć należało by rezystancje izolacji na100V robi sie to induktorem jakby ktoś chciał wiedzieć. A jak w trasie dopadnie was zbyt duże napięcie ładowania to z 3 fazowej prądnicy zróbcie 2 fazowa( lepsze bedzie nie doładowanie niż 18v na wyjściu z regulatora ) a robi sie to tak ze jeden żółty kabel trzeba po chamsku przeciąć albo po prostu wyjąc z wtyczki jak ktoś jeszcze nieszczęsnych styków nie zlutował
do tego w Hennesie w rozdziale 9/33 macie jak zmierzyć regulator napięcia omomierzem

a ja do tego polecam wam pomierzyć spadki napięć na przewodach np masowym bo problemy z ładowaniem nie biorą sie znikąd. być moze z racji wieku cześć przewód zwyczajnie gnije w środku do tego po rozpięciu obwodów warto również sprawdzić rezystancje izolacji i ciągłość
pałeł jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.05.2023, 20:23   #5
szynszyll
 
szynszyll's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Popapracie!
Posty: 6,934
Motocykl: RD04
szynszyll jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 1 tydzień 13 godz 53 min 48 s
Domyślnie

cyt. pomiar do nikad jedyny sensowny by był z 3 żarówkami na raz ale te same i mozna porównać barwę żarnika

prosze bardzo - 1,50pln na allegro

zamiast porownywac barwe zmierzyc napiecie pod obciazeniem 1+2, 1+3, 2+3. powinny byc zblizone. mialem kilka motocykli co dawaly 12,5 - 12,8 i omomierz pokazywal wlasciwy opor - po 'myku' z zarowką sprawa sie wyjasniala. wtedy:

https://www.cyklo-motorelektryk.pl/

bo korzystam z Ich usług od lat i jestem bardzo zadowolony. nie jest tanio ale jakosc uslugi zawsze pierwsza klasa.
__________________
buziaki
szynszyll jest online   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.05.2023, 23:12   #6
pałeł
gsm: 512242193
 
pałeł's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2006
Miasto: Rzuchów
Posty: 5,250
Motocykl: RD11a
Galeria: Zdjęcia
pałeł will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 3 tygodni 2 dni 14 godz 14 min 48 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał szynszyll Zobacz post
cyt. pomiar do nikad jedyny sensowny by był z 3 żarówkami na raz ale te same i mozna porównać barwę żarnika

prosze bardzo - 1,50pln na allegro

zamiast porownywac barwe zmierzyc napiecie pod obciazeniem 1+2, 1+3, 2+3. powinny byc zblizone. mialem kilka motocykli co dawaly 12,5 - 12,8 i omomierz pokazywal wlasciwy opor - po 'myku' z zarowką sprawa sie wyjasniala. wtedy:

https://www.cyklo-motorelektryk.pl/

bo korzystam z Ich usług od lat i jestem bardzo zadowolony. nie jest tanio ale jakosc uslugi zawsze pierwsza klasa.
Uczysz pomiarowca jak pomiar zrobić co prawda w zawodzie nie pracuje ale zawsze ) ale doprawdy pomiar 3 faz na raz żarówka bedzie juz ok. A co do pomiaru omomierzem to jednak nie to samo co pomiar induktorem jednostka ta sama ale zakres inny 0,1 do 1oma kontra 0,5M oma przy 100V a nawet mierzy sie dalej w GIGA omach i napięciu pomiarowym 2,5kV i więcej dla prądnicy w motocyklu 100V i 0,5M Oma wynik mozna uznać za poprawny niższa wartość wskazuje przebicie izolacji i konieczność naprawy uzwojeń stojana ( przewiniecie ) lub jego wymianę
pałeł jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.05.2023, 23:45   #7
szynszyll
 
szynszyll's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Popapracie!
Posty: 6,934
Motocykl: RD04
szynszyll jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 1 tydzień 13 godz 53 min 48 s
Domyślnie

ja to pisze dla ekipy dla ktorej VAT-Wat to jest to samo. litosci... Po 22 latach na PRz moge bic piane na wiele tematow, tylko po co? wjebie sie w skale brinella i scieralnosc. co komu z tego?
__________________
buziaki

Ostatnio edytowane przez szynszyll : 07.05.2023 o 20:45
szynszyll jest online   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.