Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Silnik, sprzęgło, skrzynia

Silnik, sprzęgło, skrzynia Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 06.09.2010, 17:20   #1
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie Spostrzeżenie olejowe.

W kwestiach wielokrotnie omawianych chciałem dorzucić fakty empiryczne związane z tym, że ostatnio zmieniłem oleum na insze.

Fakt 1. Motula 15w50 afryczka nie brała NIC, ani w mieście ani na trasie ani na wyprawie ... no dobra na wyprawie brała mniej niz 100cc na np. 6kkm - to jak nic.

Fakt 2. Ostatnio wymyśliłem sobie że zaleje Mobila 15w50 full syntetyk (ogólnie to zwolennikiem syntetyków jestem).

I się trochę zdziwiłem dzisiaj, bo dolałem 400cc po jednym baku od przeglądu - czyli po cirka 300km.
(Jest oczywiście opcja że kolega nasz forumowy nie dolał ale nie sądzę, zresztą da się to sprawdzić za następne 300km)

Boli trochę - nie powiem ....

Co więcej, nie widzę powodów aż takiej różnicy (tylko mi nie pisać że nagle silnik się rozpadł, bo to nie dzieje się aż tak nagle).
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.09.2010, 21:19   #2
LukaSS
 
LukaSS's Avatar


Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Biała Podl./Warszawa
Posty: 368
Motocykl: Afryka? Nie, dziękuję. ;)
Przebieg: 60000
LukaSS jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 1 godz 37 min 9 s
Domyślnie

Mobil 1 15W50 jest tylko na opakowaniu syntetykiem, to tak naprawdę przerobiony minerał III grupy. Stosuję od dwóch lat w kilku moto. ZAJEBIST@!!!!
Motul nie wiem czy 100% syntetyk, ale osobiście wystrzegam się tej marki.
__________________
Yamaha XTZ 800 Super Tenere
LukaSS jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.09.2010, 21:22   #3
dopra
 
dopra's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2010
Miasto: Poznań
Posty: 628
Motocykl: DR650SE
Galeria: Zdjęcia
dopra is an unknown quantity at this point
Online: 2 tygodni 1 dzień 14 godz 52 min 55 s
Domyślnie

To ja powiem o swoich spostrzeżeniach dotyczących olejów Mobila, niestety ilekroć zalałem nim silnik to nagle musiałem dolewać, mimo że wcześniej nie brał nic. Niestety motocyklowe oleje Mobil charakteryzują się tym, że silniki więcej spalają oleju niż innych.
Także ja osobiście odradzam oleje Mobil, polecam za to BelRay, jeździłem wcześniej na rasowanym HD, teraz na wysilonym HP2 i nie dolewam oleju.
dopra jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.09.2010, 21:32   #4
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał LukaSS Zobacz post
Mobil 1 15W50 jest tylko na opakowaniu syntetykiem, to tak naprawdę przerobiony minerał III grupy. Stosuję od dwóch lat w kilku moto. ZAJEBIST@!!!!
Motul nie wiem czy 100% syntetyk, ale osobiście wystrzegam się tej marki.
No to tu mnie zadziwiłeś...

Skąd to wiesz ? Trochę interesowałem się olejami z przyczyn różnych. W szczególności syntetykami Mobila i innymi niby syntetycznymi (takie pojęcia jak baza POE, hydrokraking i inne nie są mi zupelnie obce) i jakoś nie chce mi się wierzyć że największy na świecie producent bazy syntetycznej nagle dla motorów leje coś innego.

ALE BARDZO CHĘTNIE DOWIEM SIĘ WIĘCEJ
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.09.2010, 22:01   #5
LukaSS
 
LukaSS's Avatar


Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Biała Podl./Warszawa
Posty: 368
Motocykl: Afryka? Nie, dziękuję. ;)
Przebieg: 60000
LukaSS jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 1 godz 37 min 9 s
Domyślnie

Dlaczego Mobil? Posiada b. wysoki współczynnik lepkości i lepkość kinematyczną w 100stC.
Pracuję jako redaktor w magazynie XYZ dotyczącym motocykli i w ramach jednego z artykułów poprosiłem dystrybutorów o wszelkie dane dotyczące kilkudziesieciu marek olejów motocyklowych. Nie wszyscy wszystko odpisali, ale większość najważniejszych danych dla potencjalnego i bardziej dociekliwego konsumenta posiadam.
Jakby co to na PW więcej mogę podać. Nie chcę publicznie, gdyż mogą to być jakieś tajne/poufne dane, które mogą być w gazecie, a na forum już nie za bardzo.

Ok, nie oftopuje już
__________________
Yamaha XTZ 800 Super Tenere
LukaSS jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 06.09.2010, 22:04   #6
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Ale dlaczego uważasz że to przerobiony minerał ?

A co do parametrów to mam własnego excela zbieranego przez parę lat z publicznie dostępnych publikacji, mogę wrzucić

Zresztą co tu gadać, mata chłopy, posortowane tak jak się nazywa plik.
Załączone Grafiki
Typ pliku: jpg oleje_wsk_lepkosc.jpg (79.5 KB, 225 wyświetleń)
Typ pliku: jpg oleje_lep_kin_100.jpg (82.0 KB, 151 wyświetleń)
Typ pliku: jpg oleje_lep_kin_40.jpg (81.3 KB, 120 wyświetleń)

Ostatnio edytowane przez paku : 06.09.2010 o 22:10
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 07.09.2010, 16:48   #7
LukaSS
 
LukaSS's Avatar


Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Biała Podl./Warszawa
Posty: 368
Motocykl: Afryka? Nie, dziękuję. ;)
Przebieg: 60000
LukaSS jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 1 godz 37 min 9 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał paku Zobacz post
Ale dlaczego uważasz że to przerobiony minerał ?
Tak mi podał dystrybutor, który zajmuje się olejami na terytorium PL.
Zresztą minerał... to III grupa wiec sam wiesz - minerał po przeróbkach, czyli już niby nie minerał i jeszcze nie syntetyk
__________________
Yamaha XTZ 800 Super Tenere
LukaSS jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 08.09.2010, 00:15   #8
rambo
 
rambo's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,450
Motocykl: Nie mam już Afryki
rambo jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
Domyślnie

Syntetyki to siuśki jak mawia Wasilczuk
Tylko ciekawe, że na dystansie 115 000km nie dolałem nawet 50ml oleju do silnika, a zmieniam olej co 10 000km i nieraz darłem wiele godzin po autobanach z prędkościami po 150kmh. Teraz przy 143 000km zużycie oleju nie przekracza 100ml/1000km. Przed latem, dla testu i z ciekawości zalałem pierwszy raz od kiedy mam afryke półsyntetycznego motula, i po przejechaniu 6000km ubywało go aż miło. Dobry olej syntetyczny kosztuje 2x wiecej niż te przeróbki z ropy ale to długotrwała inwestycja i mi się zwróciła z nawiązką takie moje zdanie
rambo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 08.09.2010, 00:21   #9
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał rambo Zobacz post
Syntetyki to siuśki jak mawia Wasilczuk
Tylko ciekawe, że na dystansie 115 000km nie dolałem nawet 50ml oleju do silnika, a zmieniam olej co 10 000km i nieraz darłem wiele godzin po autobanach z prędkościami po 150kmh. Teraz przy 143 000km zużycie oleju nie przekracza 100ml/1000km. Przed latem, dla testu i z ciekawości zalałem pierwszy raz od kiedy mam afryke półsyntetycznego motula, i po przejechaniu 6000km ubywało go aż miło. Dobry olej syntetyczny kosztuje 2x wiecej niż te przeróbki z ropy ale to długotrwała inwestycja i mi się zwróciła z nawiązką takie moje zdanie
A jaki to był syntetyk Tak z ciekawości ..
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 08.09.2010, 00:56   #10
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał LukaSS Zobacz post
Tak mi podał dystrybutor, który zajmuje się olejami na terytorium PL.
Zresztą minerał... to III grupa wiec sam wiesz - minerał po przeróbkach, czyli już niby nie minerał i jeszcze nie syntetyk
Mówiąc prawdę to nie wiem tzn nigdy nie słyszałem określenia III grupa .. przynajmniej tam gdzie się zaczytywałem nie było takiego pojęcia.

Może trochę przynudzę, ale wyłożę w czym rzecz (spróbuje szybko):

70-80% objętości oleju to tzw baza olejowa, reszta to dodatki.
Bazy mogą być teoretycznie dwie: mineralna /z ropy/ i syntetyczna /czyli sztuczna = plastik /.
Olejów pewnie znacie 3 rodzaje: minerał, półsyntetyk i syntetyk. I tu pierwsza lipa bo minerał to minerał /z ropy/, półsyntetyk to tylko marketing ... bo uwaga: jest to /wg mojej wiedzy/ baza mineralna + syntetyczne dodatki uszlachetniające.
/ Koncerny bardzo kochają sprzedawać półsyntetyki bo tanie w produkcji, a można pacjentów nieźle kasować/

A teraz najważniejsze syntetyk syntetykowi nie równy... Jeśli pamiętacie takie czasy powiedzmy z 10-15 lat temu to w USA były dostępne syntetyki ale za chore zupełnie pieniądze. Ale dawali na to gwarancję np. na 100.000km bez zmiany oleum. Zdziwka no nie bo t były prawdziwe syntetyki, czyli czysty plastik powstały w procesie syntezy chemicznej zwiazków wodoru i węgla. W tej technologi można uzyskać bardzo długie i bardzo mocne łańcuchy węglowodorów a z tego olej.

Ok. ale jak bardzo drogie to nie na szeroki rynek, jasna sprawa.

Ale nauka idzie dalej i w końcu wymyślono tańszy sposób. Bierzemy ropę poddajemy ją procesowi o nazwie Hydrocraking i uzyskujemy też długie i mocne węglowodory .. ale niestety słabsze od tych wcześniejszych. No ale co przeszkadza działowi marketingu nazwać nasz produkt Olejem Syntetycznym - ano nic, klient płaci przecież za napis, nie jest przecież analizatorem składu oleju.

No i sie zrobiła burza. Skończyło się to procesem miedzy Exxon-Mobil /produkuje full naprawdę bazę syntetyczną/ oraz jeśli dobrze pamiętam Castrolem o to czy produkty tego drugiego mogą być nazwane syntetycznymi. W kraju normalnym czyli USA ten drugi przegrał i nie może nazywać swych produktów Full Syntetic. Ale w Europie mamy inaczej .. co w szczególności mnie rozbawiło kiedy czytałem jak to Orlen odpalił nową linię do produkcji olei syntetycznych w technologi Hydrocrakingu .

Jak to się ma do kwestii III grupy i minerału, ano tak że albo Mobil tez już robi niby syntetyki, albo leje coś od innego producenta. I mówiąc prawdę po parametrach Mobila 15w-50 wychodzi mi że NIE jest on oparty na bazie syntetycznej, dlaczego ? Bo ma za mały indeks lepkości, powinien być tak dobrze ponad 165-170. Wiec ogólnie lipa.

I jeszcze jedna uwaga, kwestia mocy wiązań w łańcuchach węglowodorów jest krytyczna dla trwałości oleju w czasie. Nie wiem czy słyszeliście że KAŻDY praktycznie minerał po ok. 5000 km nie jest już olejem silnikowych, połsyntetyk (czyli lepszy minerał) tak po ok. 7-8000 km. A na prawdziwy syntetyk dawali swego czasu gwarancję na 100.000km

sie rozpisałem ...wiec wszystkim życzę długiego na jakim oleju by nie ganiali

Cytat:
Napisał Cibor klv Zobacz post
Ciekawa strona Repsola (taki olej zalałem do Afry ostatnio) http://www.repsol.com/se/ProductosyS...&idCategoria=2 W rubryczki wpisujemy czym latamy a kompjuter dobierze nam rodzaj oleum.
Takie wybieraki oleju bazują wyłącznie na normach API ISO itp czyli tych które używamy na codzień np. 15w-50 biorąc dane z zaleceń producenta.

Problem z tymi normami jest taki że zachodzą na siebie. tzn olej klasy np.5w-40 i 5w-50 bedzie miał wspólną część parametrow i co robią producenci. Ano robi się bazę co to łapie się na obydwa przedziały /tzn tą cześc wspólną/ i zmienia się tylko naklejki. trochę może uszlachetniaczy. Proste i jakie ekonomiczne

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 20.09.2010 o 13:47
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.