|
17.03.2011, 22:52 | #1 | |
Niepoprawny ideologicznie - XTZ/GS/LC4 ;)
Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Józefów
Posty: 669
Motocykl: R1100GS, LC4
Online: 2 tygodni 1 dzień 17 godz 57 min 31 s
|
GPSowo-garminowe dylematy
Hej,
na pomysł tego tematu wpadłem gdyż dostaję sporo pytań na PW n.t. różnych funkcjonalności GPSów - zazwyczaj w kontekście garmina. W sumie nie ma sensu, żebym odpowiadał na to tylko na PW, bo może ktoś jeszcze ma podobny problem. A może ktoś coś ciekawego dopowie i sam się doszkolę Jeśli dział nie ten to proszę o przeniesienie. Na start dzisiejsze PW: Cytat:
I tutaj ważna uwaga: planując trasę w MS (MapSource) zapisujesz tylko waypointy (punkty pośrednie) i tylko one są przesyłane do odbiornika, który sam wyznacza na ich podstawie trasę - w zależności od swoich ustawień. Przy czym nawet jeśli masz identyczne ustawienia i dokładnie tą samą mapę (wersja mapy ma znaczenie dla kalkulacji trasy) w MS i odbiorniku NIE MA ŻADNEJ GWARANCJI ŻE ODBIORNIK WYLICZY Z NICH TĄ SAMĄ TRASĘ - czyli po wgraniu "trasy" do urządzenia może ona wyglądać inaczej niż w MS Po prostu mają inne algorytmy wyliczania trasy - nawet różne wersje odbiorników (modele lub firmware) też mogą wyliczać różne trasy z tych samych danych początkowych - warto sprawdzić przed wyjazdem. Kolejna sprawa to to, że w praktyce na trasie okazuje się, że często trzeba robić objazdy, bo n.p. dana droga jest z jakiegoś powodu nieprzejezdna. Problem pojawia się w momencie, gdy omijamy któryś z punktów pośrednich - odbiornik będzie "kazał" nam do niego wrócić i zaliczyć. Trzeba "w trasie edytować trasę" i usunąć problematyczny punkt (i wszystkie przed nim, bo odbiornik(garmin) zawsze zaczyna nawigację od początku trasy). Dlatego lepiej dzielić offroadową trasę na krótsze odcinki (ok. 25km) i po ich zakończeniu ładować kolejny - w praktyce jest to sporo wygodniejsze i szybsze niż obsługa jednej, długiej, wielopunktowej trasy. Kolejna sprawa - z praktyki wynika mi, że najlepiej w terenie sprawdza się nawigacja na tzw. "krechę" (na azymut, "trasa bezpośrednia" w garminie, "tryb off-road" w AutoMapie) czyli gdy odbiornik wskazuje namiar+odległość do najbliższego punktu pośredniego ("zwrotu" w PL-terminologii garmina). Przy włączonym routingu po drodze gdy odbiornik uzna, że zjechaliśmy z trasy wytycza nam nową trasę zastępczo-powrotną (zazwyczaj w terenie zupełnie abstrakcyjną) - co przy endurzeniu zdarza się naprawdę często. Lepiej wyklikać trasę zakręt po zakręcie - przy okazji odpada problem czy odbiornik poprowadzi nas tak samo jak MapSource - tu już nie ma wyjścia Zasada dzielenia trasy terenowej na odcinki obowiązuje j.w. Dodatkową zaletą tej metody jest to, że nie jest ona uzależniona od konkretnej mapy wgranej do odbiornika - można n.p. zaplanować trasę na kilku różnych mapach w MS, a w odbiorniku nie mieć żadnej- linie łączące kolejne punkty zwrotne i tak będą nas prowadzić. Jest jeszcze możliwość zapisania trasy jako tzw. "śladu" (tracka), czyli w takiej formie, jakbyśmy już tą trasą przejechali i zrobili z niej zapis/ślad wyświetlany na mapie (w odbiorniku lub MS) - w sumie działa to podobnie do nawigacji na krechę. Garmin zapisuje/loguje (dokładność w zależności od ustawień odbiornika) przejechaną trasę - można potem taki "track" podesłać do (dostać od) znajomego. Można też ręcznie przygotować taki ślad i wgrać do odbiornika, ale jest z tym już trochę zabawy. Jedna z metod opisana jest tutaj: http://gpsmaniak.com/new/porady-memory-konwersja.htm Ja używam trochę innej (prostszej), mogę opisać jeśli ktoś będzie zainteresowany. Jedna uwaga: śladu(tracka) nie możemy edytować z poziomu odbiornika! To po prostu będzie "szlaczek" nałożony na mapę - możemy najwyżej wyłączyć jego wyświetlanie. Jeśli będą osoby zainteresowane to mogę zrobić tutoriale na następujące tematy: - różne systemy nawigacyjne: wektor/raster, Garmin/Ozi - czyli co jest co i kiedy się przydaje - warsztat nawigatora-amatora, czyli jakie programy warto mieć i na jakie okazje - jak przenosić dane (trasy/waypointy/tracki) pomiędzy różnymi programami, n.p. MS <-> Google Earth - jak przygotować sobie trasę w Google Earth (lub Google Maps) i wgrać ją do garmina - jak zgrać ślad z odbiornika i wyświetlić go w Google Earth lub Google Maps (na www - z opcją podesłania komuś linka do tego) - jak przygotować własną mapę rastrową do Oziego (.map) lub Garmina (CustomMap) z Google Maps lub Geoportalu - jak wyświetlić mapę rastrową (n.p. z Oziego) nałożoną (n.p. z przezroczystością) w Google Earth (n.p. w celu porównania dokładności/szczegółowości kilku map na raz). - gdzie szukać ciekawych map rastrowych i wektorowych - zbiór linków - tworzenie własnej mapy dla Garmina - od czystej kartki do wyświetlenia w odbiorniku - jak wpinać różne mapy w formacie .img do MapSource pozdrawiam, Adam Ostatnio edytowane przez fxrider : 18.03.2011 o 00:03 Powód: uzupełnienie |
|
17.03.2011, 23:28 | #2 | |
Zarejestrowany: Nov 2008
Miasto: Kraków
Posty: 21
Motocykl: DR 800
Online: 1 miesiąc 2 tygodni 4 dni 22 godz 54 min 6 s
|
Cytat:
|
|
17.03.2011, 23:52 | #3 |
Zarejestrowany: Sep 2010
Miasto: Poznań/Złotów
Posty: 355
Motocykl: CRF1000/CRF300
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 15 godz 57 min 55 s
|
nie ma się nad czym zastanawiać masz chęć czas to pisz ja z chęcią poczytam
|
18.03.2011, 00:42 | #4 |
ZWYCZAJNA
Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Gdańsk
Posty: 138
Motocykl: Pomarańczowy
Online: 1 tydzień 3 dni 1 godz 13 min 27 s
|
Dla mnie, wszystko o czym piszesz to kosmos ale pisz poczytam to się może czegoś nauczę Pozdro
|
18.03.2011, 08:57 | #5 |
Zarejestrowany: Apr 2009
Miasto: Monschau / Radoszewice
Posty: 1,684
Motocykl: RD07
Przebieg: 42000
Online: 2 miesiące 2 tygodni 4 dni 4 godz 21 min 40 s
|
Jeśli tylko możesz to pisz taki poradnik. Wielu osobom to się przyda.
|
18.03.2011, 19:38 | #7 |
Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Kraków/Brzozów/Gdańsk/Zabrze
Posty: 2,967
Motocykl: RD07a/1190r
Online: 11 miesiące 6 dni 11 godz 37 min 25 s
|
Popieram!
Najlepiej wersję dla opornych z obrazkami |
18.03.2011, 10:27 | #8 |
Zarejestrowany: Mar 2010
Miasto: Poznań
Posty: 628
Motocykl: DR650SE
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 1 dzień 14 godz 52 min 55 s
|
super temat, dodam tylko od siebie, że ja wytyczam trasy offroadowe jako ślady, wysyłam je tak do urządzenia i ustawiam kolor np na czerwony, następnie jadę wg niego, ale NIE nawiguję wg śladu, unikam przez to chęci ściągnięcia mnie do śladu ilekroć objeżdżam np odcinek nie przejezdny. Z praktyki powiem, że "wyklikanie" śladu w Mapsource o długości 140 km offem trwa ok 2 godzin, także nie jest źle.
|
18.03.2011, 19:35 | #9 | |
Zarejestrowany: Jan 2009
Miasto: Bydgoszcz
Posty: 228
Motocykl: LC4 Adv
Przebieg: 30000
Online: 2 tygodni 2 dni 17 godz 27 min 43 s
|
Cytat:
__________________
Pozdrawiam Darek |
|
18.03.2011, 20:18 | #10 |
Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: podlasie/norwegia
Posty: 34
Motocykl: RD07a
Online: 2 tygodni 1 dzień 8 godz 29 min 24 s
|
Fajnie by bylo poedukowac sie jakims poradnikiem prosto napisanym, bo instrukcja od garmina strasznie ogolna.
|
Tags |
garmin , gps , mapy , nawgiacja |
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Zawieszenie, czyli dylematy czarnucha... | Mat | Rama, zawieszenia, napęd | 43 | 25.05.2012 19:45 |