21.03.2011, 18:10 | #31 |
Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,450
Motocykl: Nie mam już Afryki
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
|
Taki dział miał powstać już dawno temu ale jakoś do tego nie doszło.
Może teraz się jakoś uda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
22.03.2011, 23:44 | #32 | |
Cytat:
Może teraz się jakoś uda yyyyyyyyyy sierściuchu! matjas
__________________
'Przestań naprawiać kiedy zaczynasz psuć' - Ojciec matjasa |
||
26.03.2011, 16:31 | #33 |
Afryka zawsze w sercu i na tatuażu :)
Zarejestrowany: Nov 2008
Miasto: Bytom
Posty: 631
Motocykl: BMW F800GS
Przebieg: 29167 M
Online: 3 tygodni 4 dni 12 godz 28 min 31 s
|
fajny dział.
co do używania GPSow w telefonie to ja tak robie juz jakis czas Mam N82 na symbianie (garmin XT, sport-tracker) i omnia 1 na windows mobile 6.5 (automapa, navigo, tom-tom nie za bardzo chce działac, garmin XT, ozi explorer) ale zeby cos wiecej prowadzic to raczej za mole doswiadczenie ale zawsze jakiegos posta chetnie dopisze
__________________
Jazda na dwóch kółkach jest jak chodzenie po bagnach - bardzo wciąga. |
01.04.2011, 13:18 | #34 | |
Niepoprawny ideologicznie - XTZ/GS/LC4 ;)
Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Józefów
Posty: 669
Motocykl: R1100GS, LC4
Online: 2 tygodni 1 dzień 17 godz 57 min 31 s
|
Hej,
dostałem kolejne pytanie na PW, które świetnie się nadało do rozwinięcia do całego artykułu: Cytat:
Masz już o tyle dobrze, że ten model obsługuje jednocześnie wiele plików map, co ułatwia sprawę (w takiej n.p. 60csx trzeba łączyć wszystkie mapy do jednego pliku (tylko gmapsupp.img) co niekoniecznie jest proste/wygodne). Często gotowe mapy są rozprowadzane jako pliki gmapsupp.img - wgrywasz taki plik na kartę SD do katalogu /garmin/ i powinieneś widzieć mapkę w odbiorniku. Kolejne pliki możesz dogrywać jako gmapsup1.img, gmapsup2.img, itd... Niektóre modele obsługują kazdy plik o z końcówką .img (n.p. polska.img) - sprawdź czy masz taką opcję (czy mapy z takimi nazwami u Ciebie są widoczne), bo to jest wygodniejsze. Jedna uwaga: jeden plik .img może zawierać wiele różnych, niezależnych map, a każda mapa składa się z tzw. arkuszy (obszarów) - jak zerkniesz potem do MapSource to z pewnością zauważysz o co chodzi. Mapy można wyłączać/przełączać w ustawieniach navi (nie ma sensu włączać więcej niż jednej mapy danego obszaru w danym momencie, bo będzie widoczna tylko ta na wierzchu - o najwyższym priorytecie, a urządzenie będzie wolniej działać - generalnie im większa jest aktywna mapa(mapy), tym bardziej potrafi zwolnić. Ta mapa na wierzchu będzie używana do wyliczenia trasy. Być może na karcie będziesz miał plik gmapbmap.img - to jest tzw. mapa bazowa (zazwyczaj Europy) z orientacyjnymi granicami i siatką głównych dróg, miast - uaktywnia się przy większych oddaleniach, żeby był lepszy pogląd na szerszą okolicę. Rysowanie map tzw. "szczegółówych" (czyli tych z pliku gmapsupp.img) jest bardzo czasochłonne, zwłaszcza jeśli jednocześnie widać dużo elementów - stąd właśnie aby uniknąć takiej konieczności od pewnego momentu jest wyświetlana ta uproszczona mapa bazowa. Tak więc przy okazji: ustawienie "szczegółowość wyświetlanej mapy" ma spore znaczenie i niekoniecznie "najdokładniejsza" jest najlepsza - bo jej rysownie może trwać czasem bardzo długo, zwłaszcza przy większych oddaleniach. Im bardziej dokładna/szczegółowa mapa ma być wyświetlana tym "wyżej" (oddalenie) przestają być wyświetlane drogi niższych kategorii - na niektórych mapach jeśli się przesadzi z tym ustawieniem widać tylko jedną wielką, nieczytelną plątaninę/pajęczynę dróg, w której nie da się zorientować - dlatego trzeba sobie eksperymentalnie dobrać taką szczegółowość, przy której widzi się to co się chce, jest czytelnie, a mapa rysuje się akceptowanie szybko (a właściwie: akceptowanie ślimaczy się ) - na różnych mapach optymalne ustawienia mogą być różne. Przy okazji a propo zamulania odbiornika, żeby temat już wyczerpać: włączenie wyświetlania na mapie własnych punktów poi (pliki .gpi), zwłaszcza przy ciut większych oddaleniach potrafi masakrycznie sparaliżować odbiornik - u siebie w 62st nie wyświetlam ich powyżej 300m, bo odbiornik robi się nieużywalny. Jeśli chodzi o prędkości działania odbiorników (rysowanie map, czas wyliczanie trasy, czyli ogólnie moc procesora) to klasyfikacja wygląda w.g. moich doświadczeń następująco: 1. MobileXT na dobrym PPC/PNA 2. nuvi/zumo 3. nowsze outdoorowce (62,78,dakota,oregon,colorado) - przy okazji: to właśnie te, które obsługują CustomMaps 4. starsze outdoorowce (n.p. : 60csx, vista HCX - o dziwo hcx wydaje się być zauważalnie bardziej żwawy od 60tki) 5. jeszcze starsze outdoorowce (n.p. legend "bezliterekowy" - ale to już zabytki) 6. tu są jeszcze odbiorniki, które w ogóle nie potrafią wyświetlać map Są jeszcze jakieś "egzotyczne" modele (-> dopra ) lotnicze, morskie, specjalizowane, streetpiloty (znane bardziej jako BMW motorradnavigator), ale nie miałem z nimi styczności i ciężko mi je tu sensownie umieścić na liście. Tak, żeby dać pogląd to w.g. mojego subiektywnego wyczucia moja 62st rysuje mapy i wylicza trasy ok. 6x szybciej niż poprzednia 60cx - różnica w wygodzie używania jest drastyczna (do wytyczania trasy w 60tce będąc w podróży czasem trzeba mieć sporo cierpliwości - na dłuższą metę robi się to irytujące. Niemniej nadal jest to bardzo dobry odbiornik o b.dużych możliwościach - w.g. mnie w kilku kwestiach zdecydowanie lepszy od 62). Jeśli chodzi o skany map rastrowych (w oficjalnej terminologii garmina Custom Maps) to na tym urządzeniu definitywnie nie ma takiej opcji (z tego co kojarzę na żadnym garminie z serii nuvi i zumo nie da się korzystać z CM - w.g. założeń to jest nawigacja stricte szosowa, a tam jest to totalnie zbędne). Możesz kombinować "na około" z n.p. mapwel'em, który konwertuje obrazki do postaci wektorowej (więcej tutaj: http://www.garniak.pl/viewtopic.php?...mapwel&start=0 ) - mi jakoś nie przypadło to do gustu, taka mapa strasznie wolno rysuje się w odbiorniku (zwłaszcza 60tkach, gdzie testowałem) i często jest słabo czytelna (w miarę dobrze ją widać tylko przy jednym zoomie). No ale zawsze jest to jakieś wyjście. Z tym "jakimś" Web Updaterem to uważaj, bo to jest program do aktualizacji firmware i jak się coś pomiesza to łatwo zrobić maszynce kuku. Lepiej najpierw zapoznaj się cokolwiek ze sprzętem i poczytaj o tym jak się aktualizuje (n.p. na garniak.pl jest taki sympatyczny wątek p.t. "WebUpdater może uśmiercić Twój odbiornik"), zanim zaczniesz coś kombinić. Po zwykłym podłączeniu urządzenia za pomocą kabla USB do kompa powinien być wykrywany i traktowany jak pendrive z dostępem do karty SD. Do wgrywania map służą programy MapSource lub (nowszy) BaseCamp - musisz mieć w nim zainstalowane mapy, potem zaznaczasz arkusze map i wysyłasz je: albo do odbiornika, albo na kartę (n.p. via czynik SD na USB). Tutaj uwaga: MapSource zawsze nadpisuje plik gmapsupp.img, więc jeśli miałeś tam coś ważnego to lepiej zrób sobie kopię, lub nazwij go n.p. gmapsup1.img, żeby nie stracić tego (jeśli jest potrzebne). Taki mały trick przy okazji: proponuję wysyłać po jednej mapie na raz, a potem na karcie zmieniać nazwę pliku, i wysyłać kolejną: dzięki temu możesz potem łatwo zaktualizować tylko jedną mapę, zamiast wgrywać za każdym razem wszystkie na raz. Jeśli Twój odbiornik obsługuje różne nazwy plików .img to możesz potem ładnie to sobie opisać: n.p. polska-ump.img, polska-cn.img, bieszczady.img, etc... pozdrawiam, Adam |
|
03.04.2011, 15:36 | #35 |
fxrider
Chciałbym dowiedzieć się coś więcej o Garmin Rino 110? Mało o tym jest napisane w necie . Znasz,Widziałeś,Dotykałeś?
__________________
Stary nick: Raviking GSM 505044743 Żądam przywrócenia formuły "starego" Forum AfricaTwin...... |
|
04.04.2011, 01:59 | #36 |
Niepoprawny ideologicznie - XTZ/GS/LC4 ;)
Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Józefów
Posty: 669
Motocykl: R1100GS, LC4
Online: 2 tygodni 1 dzień 17 godz 57 min 31 s
|
Hej,
niestety serią Rino nie miałem okazji się bawić - generalnie z tego co wiem to takie skrzyżowanie Etrexów z krótkofalówką w obudowie podobnej do 60tki. W katalogu widzę, że ten model (110) należy do serii "żółtków" tzn. odbiorników bezmapowych - na moto takie coś ma sens tylko w teren po okolicy, ale nie wiem w sumie do czego tego potrzebujesz. |
04.04.2011, 02:07 | #37 |
Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,450
Motocykl: Nie mam już Afryki
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
|
Miałem to w rękach. Nie zaprzątam bym sobie nim głowy. Szkoda czasu i kasy
|
06.04.2011, 11:59 | #38 | ||
Niepoprawny ideologicznie - XTZ/GS/LC4 ;)
Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Józefów
Posty: 669
Motocykl: R1100GS, LC4
Online: 2 tygodni 1 dzień 17 godz 57 min 31 s
|
Cytat:
tak na prawdę to nic nie trzeba wgrywać, bo tego typu nawigacje zazwyczaj (95% przypadków, znany mi wyjątek to zestawy TomTom'a) chodzą właśnie na windowsie CE - nawigacja jest tylko programem, który jest na nim uruchomiony. Tak więc problemem tak na prawdę jest wyjście z tego programu, żeby dostać się do windowsa. W różnych modelach różnice to wygląda, akurat beckera nie rozpracowywałem. Proces jest nazywany odblokowaniem, musisz poszukać w google jak u Ciebie się to robi. Proponuję takie hasła do szukajki: "becker crocodille <model?> odblokowanie", ew. ograniczyć wyniki dopiskiem "site:my-navia.pl" (to największe forum traktujące o tych tematach w PL.) Tak przy okazji nadmienię, że windowsy użyte na tego typu nawigacjach to wersja CE (Core Edition), czyli okrojona - brakuje wielu bibliotek, często trzeba je potem dogrywać, albo szukać specjalnych wersji programów, które na tym pójdą. Mają też nietypową (jak na PPC) rozdzielczość 480x272, więc niektóre programy głupieją na to - n.p. wychodzą po za ekran, albo nie zapełniają go całego - trzeba poszukać, pokombinowąć, potestować. Częstym problemem jest też niemożność wyświetlenia klawiaturki ekranowej, gdy trzeba uzupełnić jakieś pole - są specjalne programy, które ułatwiają korzystanie z takiego okrojonego systemu, m.in. z kwestią tej klawiaturki. Nie wiem czy wszystkie, czy tylko niektóre modele tak mają, ale po padzie zasilania lub resecie tracą wszystkie zmiany dokonane w pamięci wewnętrznej. Czyli przywraca do stanu fabrycznego wszystko, po za zawartością katy SD - w takim przypadku zostaje tylko to co było karcie. Warto to sprawdzić wcześniej i ew. trzymać na karcie instalki programów, które muszą być zainstalowane w pamięci wewnętrznej (pliki .cab) - czasem w trasie trzeba zresetować zawieszony odbiornik, warto zadbać żeby potem w ciemnej nie zostać. N.p. MobileXT (soft garmina na PPC) zapisuje na pamięci wewnętrznej wszystkie ustawienia - po resecie musiałem na nowo wszystko ustawiać. O duperełach typu reset przy tym zegarka tylko wspomina (niektóre programy potrafią trochę głupieć, jeśli zegarek w systemie pokazuje dziwną godzinę, n.p. przy zapisie tracków). Niektóre soft GPS wyświetlają godzinę z satelit (aktualna), niektóre z systemu, niektóre nawet potrafią ustawić dobrze zegarek systemowy. ! Problem ten dot. głównie nawigacji (PNA; nie wiem czy wszystkich, jak na razie nie spotkałem jednak takiej z podtrzymaniem baterii), pocketów (PPC) już nie, chyba, że bateria padnie do zera, gdy system jest starszy niż WM5 (n.p. 2003) - od WM5 (fabrycznych) pamięć nie jest kasowana po totalnym rozładowaniu). W WM2003 (i starszych) zawsze 20% baterii zostaje zarezerwowane na potrzymanie pamięci (wskaźnik poziomu baterii w PPC nie uwzględnia tej rezerwy - jest "niewidoczna"), więc nawet jeśli odbiornik już nie odpala się z braku prądu to przez kilka dni (w zależności od stanu baterii) nie utraci jeszcze pamięci - chyba, że n.p. wyjmiesz baterię. Niemniej zawsze warto mieć na karcie SD zestaw do reanimacji sprzęta od zera i umieć go używać (nawet na WM5+ - czasem trzeba zrobić hardreset, który wytnie pamięć wewnętrzną). TIP#2: Plik .cab (instalka programu) instalowany już w samym urządzeniu (dot. PNA i PPC) po instalacji znika - warto zrobić jego kopię przed rozpoczęciem instalacji, bo to może nie być jedyny reset w tej trasie.. Jeśli chodzi o AM to trzeba kupić licencję. Testowo możesz zaciągnąć taką n.p. z chomikuj.pl - najlepiej wersję "do rozpakowania na kartę" (bez instalacji) - wgrywasz pliki na kartę SD (czy microSD - co tam masz) i potem w windowsie to uruchamiasz. Akurat AM to wyjątkowo dobry produkt i zazwyczaj nie ma z nim żadnych problemów - rusza i działa od razu po wgraniu na niemal wszystkich odblokowanych odbiornikach. Zaznaczam to bo to raczej wyjątek od reguły - często trzeba się nieźle naszukać wersji programu, który u nas akurat zadziała. Na zwykłym PPC nie ma takich cyrków zazwyczaj. Na koniec można sobie zainstalować własne "menu" - taką nakładkę graficzną, z której przyciskami możesz uruchamiać przygotowane wcześniej programy - kwestia estetyki i może wygody, sam akurat jakoś nie przepadam. Zwykle dobre "rozpracowanie" jednego modelu navi na PNA zajmuje mi cały dzień. Cytat:
Ja zazwyczaj przerabiam mocowania samochodowe, które są dołączone do zestawu - odczepiam przyssawkę i rzeźbię jakieś mocowanie do moto - bądź do półek, zaczepów kierownicy, samej kierownicy. Ostatnio chodzi mi po głowie pomysł wyrzeźbienia pod śruby w deflektorze na szybie, tak, aby mieć navi zawsze w zasięgu wzroku - potencjalnie problematyczną kwestią są tutaj wibracje. Niektórzy robią mocowania z pojemników śniadaniowych, bądź saszetek z przezroczystą ścianką (można już takie kupić na allegro). Jak ktoś ma kaskę można się pokusić o mocowanie RAM. Są też n.p. uniwersalne łapki zaciskowe, mocowane do kierownicy. Testowałem - zazwyczaj po ostrzejszej glebie pęka mocowanie do kierownicy - można to potem reanimować jeszcze. Zawsze też blokowałem opcję obracania osiowego (jeśli była), bo na moto to się nie sprawdza. Generalnie tanie i zupełnie niezłe mocowanie, ale na dłuższą metę mało trwałe. pozdrawiam, Adam Ostatnio edytowane przez fxrider : 06.04.2011 o 12:15 |
||
04.05.2011, 00:48 | #39 |
Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: stolyca
Posty: 75
Motocykl: F 800 GS
Online: 2 godz 24 min 45 s
|
Ciekawy temat. Jestem teraz bardzo tym zainteresowany. Kupiłem 620 stkę i walczę od kilku dni z mapami i obsługą. Bardzo mnie interesuje przygotowywanie tras w Google Earth lub przygotowywanie map skanowanych do działania w Garminie. Czekam z niecierpliwością na dalsze posty
|
07.06.2011, 14:31 | #40 |
Zarejestrowany: Aug 2008
Miasto: Wrocław (dolnośląskie)
Posty: 53
Motocykl: RD07a
Przebieg: 22 600
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 dni 12 godz 10 min 44 s
|
Super tematy kolega fxrider tu porusza. Tego mi ostatnio właśnie brakowało. Do tego napisane "ludzkim językiem". Nie tylko da się to czytać ale chce się to czytać! Czekamy na następne rozwinięcia wcześniej przedstawionych tematów.
No i oczywiście mamy cichą nadzieję, że kolega wytrwa w tym co zaczął bo inaczej....
__________________
,,Życie nie jest czymś co znajdujesz, ale czymś co tworzysz." Tuhajbej / Robert |
Tags |
garmin , gps , mapy , nawgiacja |
Narzędzia wątku | |
Wygląd | |
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Zawieszenie, czyli dylematy czarnucha... | Mat | Rama, zawieszenia, napęd | 43 | 25.05.2012 19:45 |