|
Silnik, sprzęgło, skrzynia Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni. |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
08.09.2010, 00:40 | #11 |
Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Białystok/Jaświły/BielskP
Posty: 1,893
Motocykl: LC 4
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 4 dni 13 godz 26 min 16 s
|
Ciekawa strona Repsola (taki olej zalałem do Afry ostatnio) http://www.repsol.com/se/ProductosyS...&idCategoria=2 W rubryczki wpisujemy czym latamy a kompjuter dobierze nam rodzaj oleum.
|
08.09.2010, 00:56 | #12 | ||
Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
|
Cytat:
Może trochę przynudzę, ale wyłożę w czym rzecz (spróbuje szybko): 70-80% objętości oleju to tzw baza olejowa, reszta to dodatki. Bazy mogą być teoretycznie dwie: mineralna /z ropy/ i syntetyczna /czyli sztuczna = plastik /. Olejów pewnie znacie 3 rodzaje: minerał, półsyntetyk i syntetyk. I tu pierwsza lipa bo minerał to minerał /z ropy/, półsyntetyk to tylko marketing ... bo uwaga: jest to /wg mojej wiedzy/ baza mineralna + syntetyczne dodatki uszlachetniające. / Koncerny bardzo kochają sprzedawać półsyntetyki bo tanie w produkcji, a można pacjentów nieźle kasować/ A teraz najważniejsze syntetyk syntetykowi nie równy... Jeśli pamiętacie takie czasy powiedzmy z 10-15 lat temu to w USA były dostępne syntetyki ale za chore zupełnie pieniądze. Ale dawali na to gwarancję np. na 100.000km bez zmiany oleum. Zdziwka no nie bo t były prawdziwe syntetyki, czyli czysty plastik powstały w procesie syntezy chemicznej zwiazków wodoru i węgla. W tej technologi można uzyskać bardzo długie i bardzo mocne łańcuchy węglowodorów a z tego olej. Ok. ale jak bardzo drogie to nie na szeroki rynek, jasna sprawa. Ale nauka idzie dalej i w końcu wymyślono tańszy sposób. Bierzemy ropę poddajemy ją procesowi o nazwie Hydrocraking i uzyskujemy też długie i mocne węglowodory .. ale niestety słabsze od tych wcześniejszych. No ale co przeszkadza działowi marketingu nazwać nasz produkt Olejem Syntetycznym - ano nic, klient płaci przecież za napis, nie jest przecież analizatorem składu oleju. No i sie zrobiła burza. Skończyło się to procesem miedzy Exxon-Mobil /produkuje full naprawdę bazę syntetyczną/ oraz jeśli dobrze pamiętam Castrolem o to czy produkty tego drugiego mogą być nazwane syntetycznymi. W kraju normalnym czyli USA ten drugi przegrał i nie może nazywać swych produktów Full Syntetic. Ale w Europie mamy inaczej .. co w szczególności mnie rozbawiło kiedy czytałem jak to Orlen odpalił nową linię do produkcji olei syntetycznych w technologi Hydrocrakingu . Jak to się ma do kwestii III grupy i minerału, ano tak że albo Mobil tez już robi niby syntetyki, albo leje coś od innego producenta. I mówiąc prawdę po parametrach Mobila 15w-50 wychodzi mi że NIE jest on oparty na bazie syntetycznej, dlaczego ? Bo ma za mały indeks lepkości, powinien być tak dobrze ponad 165-170. Wiec ogólnie lipa. I jeszcze jedna uwaga, kwestia mocy wiązań w łańcuchach węglowodorów jest krytyczna dla trwałości oleju w czasie. Nie wiem czy słyszeliście że KAŻDY praktycznie minerał po ok. 5000 km nie jest już olejem silnikowych, połsyntetyk (czyli lepszy minerał) tak po ok. 7-8000 km. A na prawdziwy syntetyk dawali swego czasu gwarancję na 100.000km sie rozpisałem ...wiec wszystkim życzę długiego na jakim oleju by nie ganiali Cytat:
Problem z tymi normami jest taki że zachodzą na siebie. tzn olej klasy np.5w-40 i 5w-50 bedzie miał wspólną część parametrow i co robią producenci. Ano robi się bazę co to łapie się na obydwa przedziały /tzn tą cześc wspólną/ i zmienia się tylko naklejki. trochę może uszlachetniaczy. Proste i jakie ekonomiczne Ostatnio edytowane przez Dzieju : 20.09.2010 o 13:47 |
||
08.09.2010, 01:12 | #13 |
Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,450
Motocykl: Nie mam już Afryki
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
|
W wawie były zakłady WUZETEM
robili tylko diesli z 50lat i tam też serwisowałem 2 swoje auta z tym silnikiem. Goście mówili: minerały i połówki co 6000km zmiana a syntetyki co 15 000km. |
08.09.2010, 10:54 | #15 |
Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Biała Podl./Warszawa
Posty: 368
Motocykl: Afryka? Nie, dziękuję. ;)
Przebieg: 60000
Online: 1 tydzień 1 godz 37 min 9 s
|
Paku, tu masz wiele ciekawiostek, łącznie z grupami:
http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm
__________________
Yamaha XTZ 800 Super Tenere |
08.09.2010, 11:05 | #16 |
Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
|
Super tekst polecam wszystkim do poczytania !!!
I co mnie cieszy potwierdza moją, pozbierana z różnych źródeł, wiedzę /pierwszy raz widzę podział na grupy - ale całkowicie się z nim zgadzam /. W każdym razie 15w50 mobila to nie syntetyk -wiec lipa. Prawdziwe syntetyki mobila - samochodowe - to wg tej nomenklatury oleje IV grupy. Tajemnicą pozostaje dla mnie fakt czemu 15w50 nie może być w tej samej technologi co 5w-50 samochodowy, który od lat używam z dużym powodzeniem w sam. 4x4. (może to kwestia sprzęgła) Inna sprawa że pierwszy raz widzę naciąganie marketingowe w Mobilu, a to nieładnie. Inne propozycje syntetyków 50tek ? Rambo mówi Liquid Moly - sprawdze ... a inne ? Jestem świnia ale dla leniwych ukradłem obrazek z tego artykułu. I to jest setno powyższych rozważań. Ostatnio edytowane przez Dzieju : 20.09.2010 o 13:48 |
08.09.2010, 11:17 | #17 |
Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,450
Motocykl: Nie mam już Afryki
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
|
Jeszcze łatwiej po prostu patrzeć na rozpiętość temperaturową, nie dostepną dla ropy tzn 5w50 10w 50 10w60 0w60 itd itd. to zawsze będzie syntetyk i olej przy zmianie nie jest czarny a lekko brązowy.
|
08.09.2010, 11:33 | #18 |
Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Biała Podl./Warszawa
Posty: 368
Motocykl: Afryka? Nie, dziękuję. ;)
Przebieg: 60000
Online: 1 tydzień 1 godz 37 min 9 s
|
Oto niektóre "50":
Agip Tec 4 15W50 b.d. Aral BasicEnergy 4T 20W50 - minerał b.d. Aral SuperEnergy 4T 10W50 - syntetyk b.d. BEL RAY EXS SYNTHETIC 10W50 - synt IV BEL RAY EXP SEMI - SYNTHETIC 20W50 - półsynt III BEL RAY EXL 20W50 - minerał II BEL RAY V-TWIN SYNTHETIC 10W50 - syntetyk IV BEL RAY V-TWIN SYNTHETIC-BLEND 20W50 - półsynt III BEL RAY V-TWIN 20W50 miner II BEL RAY THUMPER SEMI - SYNTHETIC 20W50 III Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 - synt - tajemnica handlowa Midland MOTORCYCLE 20W-50 - miner b.d Midland MOTORCYCLE 10W-50 - synt b.d. Motorex POWER SYNT 4T 10W60 - synt b.d. Orlen Platinum Moto 4T 10W50 - syntetyczny III Panolin STREET 4T BIO RACE 10W/50 - synt V – estry nasycone Panolin STREET 4T RACE 10W/50 - synt IV+V – PAO+estry nasycone Repsol Moto Rider 4T 15W50 Mineralny b.d. Repsol Moto Racing 4T 10W50 Syntetyczny b.d. Fuchs Silkolene Pro 4 Plus 10W-50 - synt V Fuchs Silkolene Super 4 20W-50 - półsynt III Texaco MOTEX 4T 20W-50 - miner b.d. Elf Moto 4 DX Ratio 20W50 - miner b.d. Elf Moto 4 XT Tech 10W50 - synt b.d. LIQUI MOLY Racing Synth 4T 10W-50 - synt IV Valvoline Motorcycle Oil 4T 20W50 - miner II Valvoline DuraBlend 4T 20W-50 - półsynt III Yamalube 4FS 15W50 - synt Yamalube 4S 20W50 - półsynt Niestety okropny gbur OlekMotocykle olał sprawę i nie chce nigdzie podawać danych o francuskich olejach IPone.
__________________
Yamaha XTZ 800 Super Tenere Ostatnio edytowane przez LukaSS : 08.09.2010 o 12:00 |
08.09.2010, 11:38 | #19 |
Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
|
A gdzie podział na grupy szanownego Pana
Tzn okreslenie synt. w tym zestawieniu jest nieprecyzyjne Szukamy TRUE SYNTETIC = FULL SYNTETIC, czyli baza w pełni i wyłącznie syntetyczna. Hydrocraking odpada. np. Castrol |
08.09.2010, 11:47 | #20 |
Zarejestrowany: Mar 2005
Miasto: Wrocław
Posty: 7,450
Motocykl: Nie mam już Afryki
Online: 4 miesiące 2 dni 2 godz 39 min 26 s
|
OK. 20W50 może być i minerał. ale nie ma połówki czy minerała co ma 0w50 np. o tym mówie gościu
|