Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Podróże. Całkiem małe, średnie i duże. > Szpej turystyczny - Produkty i Porady > GPS > Zastosowanie praktyczne

Zastosowanie praktyczne Pytania i porady

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 17.03.2011, 22:52   #1
fxrider
Niepoprawny ideologicznie - XTZ/GS/LC4 ;)


Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Józefów
Posty: 669
Motocykl: R1100GS, LC4
fxrider jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 1 dzień 17 godz 57 min 31 s
Domyślnie GPSowo-garminowe dylematy

Hej,
na pomysł tego tematu wpadłem gdyż dostaję sporo pytań na PW n.t. różnych funkcjonalności GPSów - zazwyczaj w kontekście garmina.
W sumie nie ma sensu, żebym odpowiadał na to tylko na PW, bo może ktoś jeszcze ma podobny problem. A może ktoś coś ciekawego dopowie i sam się doszkolę
Jeśli dział nie ten to proszę o przeniesienie.

Na start dzisiejsze PW:
Cytat:
Napisał baloo123
Cześć.
Właśnie przed chwilką zakończyłem planowanie pierwszej traski za pomocą Mapsource'a i wgrałem ją do palmtopa z MobileXT. W sobotę zobaczę jak to zadziała... Trasa ma 160km, praktycznie cała po drogach gruntowych. Zastanawiam się jak pokrycie drogami gruntowymi będzie wyglądało w rzeczywistości. Ciekawsze miejsca podejrzałem w GoogleEarth - jakieś ścieżki tam widać Przy planowaniu napotkałem na jeden problem: otóż zdarzyło się kilkakrotnie, że od punktu do punktu trasy było dosłownie 300m po drodze gruntowej, a program rysował trasę dookoła - czasem nawet dokładając 200 kilometrów Nie pomagało dzielenie tych 300 metrów prostej drogi na mniejsze odcinki - ostatecznie i tak robiło wielką pętlę. Wiesz może co może być powodem, bo ja nie widzę żadnego sensownego wytłumaczenia Mapa na której robiłem trasę to UMP z 18 lutego 2011...
MapSource ma swoje algorytmy wyznaczania trasy i niektóre odcinki próbuje za wszelką cenę omijać (zwłaszcza gdy ma dziwne metadane na mapie, albo ustawiony tryb omijania dróg gruntowych na mapie) - tak już ma i ciężko to przewalczyć. W ustawieniach programu można zmienić ustawienia wyznaczania tras (menu "Edycja" -> "Preferencje" -> zakładka "Kalkulacja tras"), mniej-więcej podobny zakres ustawień jest dostępny w odbiorniku.
I tutaj ważna uwaga: planując trasę w MS (MapSource) zapisujesz tylko waypointy (punkty pośrednie) i tylko one są przesyłane do odbiornika, który sam wyznacza na ich podstawie trasę - w zależności od swoich ustawień.
Przy czym nawet jeśli masz identyczne ustawienia i dokładnie tą samą mapę (wersja mapy ma znaczenie dla kalkulacji trasy) w MS i odbiorniku NIE MA ŻADNEJ GWARANCJI ŻE ODBIORNIK WYLICZY Z NICH TĄ SAMĄ TRASĘ - czyli po wgraniu "trasy" do urządzenia może ona wyglądać inaczej niż w MS Po prostu mają inne algorytmy wyliczania trasy - nawet różne wersje odbiorników (modele lub firmware) też mogą wyliczać różne trasy z tych samych danych początkowych - warto sprawdzić przed wyjazdem.

Kolejna sprawa to to, że w praktyce na trasie okazuje się, że często trzeba robić objazdy, bo n.p. dana droga jest z jakiegoś powodu nieprzejezdna. Problem pojawia się w momencie, gdy omijamy któryś z punktów pośrednich - odbiornik będzie "kazał" nam do niego wrócić i zaliczyć. Trzeba "w trasie edytować trasę" i usunąć problematyczny punkt (i wszystkie przed nim, bo odbiornik(garmin) zawsze zaczyna nawigację od początku trasy).
Dlatego lepiej dzielić offroadową trasę na krótsze odcinki (ok. 25km) i po ich zakończeniu ładować kolejny - w praktyce jest to sporo wygodniejsze i szybsze niż obsługa jednej, długiej, wielopunktowej trasy.

Kolejna sprawa - z praktyki wynika mi, że najlepiej w terenie sprawdza się nawigacja na tzw. "krechę" (na azymut, "trasa bezpośrednia" w garminie, "tryb off-road" w AutoMapie) czyli gdy odbiornik wskazuje namiar+odległość do najbliższego punktu pośredniego ("zwrotu" w PL-terminologii garmina).
Przy włączonym routingu po drodze gdy odbiornik uzna, że zjechaliśmy z trasy wytycza nam nową trasę zastępczo-powrotną (zazwyczaj w terenie zupełnie abstrakcyjną) - co przy endurzeniu zdarza się naprawdę często. Lepiej wyklikać trasę zakręt po zakręcie - przy okazji odpada problem czy odbiornik poprowadzi nas tak samo jak MapSource - tu już nie ma wyjścia Zasada dzielenia trasy terenowej na odcinki obowiązuje j.w.
Dodatkową zaletą tej metody jest to, że nie jest ona uzależniona od konkretnej mapy wgranej do odbiornika - można n.p. zaplanować trasę na kilku różnych mapach w MS, a w odbiorniku nie mieć żadnej- linie łączące kolejne punkty zwrotne i tak będą nas prowadzić.

Jest jeszcze możliwość zapisania trasy jako tzw. "śladu" (tracka), czyli w takiej formie, jakbyśmy już tą trasą przejechali i zrobili z niej zapis/ślad wyświetlany na mapie (w odbiorniku lub MS) - w sumie działa to podobnie do nawigacji na krechę.
Garmin zapisuje/loguje (dokładność w zależności od ustawień odbiornika) przejechaną trasę - można potem taki "track" podesłać do (dostać od) znajomego.
Można też ręcznie przygotować taki ślad i wgrać do odbiornika, ale jest z tym już trochę zabawy. Jedna z metod opisana jest tutaj:
http://gpsmaniak.com/new/porady-memory-konwersja.htm
Ja używam trochę innej (prostszej), mogę opisać jeśli ktoś będzie zainteresowany.
Jedna uwaga: śladu(tracka) nie możemy edytować z poziomu odbiornika! To po prostu będzie "szlaczek" nałożony na mapę - możemy najwyżej wyłączyć jego wyświetlanie.

Jeśli będą osoby zainteresowane to mogę zrobić tutoriale na następujące tematy:
- różne systemy nawigacyjne: wektor/raster, Garmin/Ozi - czyli co jest co i kiedy się przydaje
- warsztat nawigatora-amatora, czyli jakie programy warto mieć i na jakie okazje
- jak przenosić dane (trasy/waypointy/tracki) pomiędzy różnymi programami, n.p. MS <-> Google Earth
- jak przygotować sobie trasę w Google Earth (lub Google Maps) i wgrać ją do garmina
- jak zgrać ślad z odbiornika i wyświetlić go w Google Earth lub Google Maps (na www - z opcją podesłania komuś linka do tego)
- jak przygotować własną mapę rastrową do Oziego (.map) lub Garmina (CustomMap) z Google Maps lub Geoportalu
- jak wyświetlić mapę rastrową (n.p. z Oziego) nałożoną (n.p. z przezroczystością) w Google Earth (n.p. w celu porównania dokładności/szczegółowości kilku map na raz).
- gdzie szukać ciekawych map rastrowych i wektorowych - zbiór linków
- tworzenie własnej mapy dla Garmina - od czystej kartki do wyświetlenia w odbiorniku
- jak wpinać różne mapy w formacie .img do MapSource

pozdrawiam, Adam
__________________
lc4.pl - nowa strona pomarańczy

Ostatnio edytowane przez fxrider : 18.03.2011 o 00:03 Powód: uzupełnienie
fxrider jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 17.03.2011, 23:28   #2
macki
 
macki's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2008
Miasto: Kraków
Posty: 21
Motocykl: DR 800
macki jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 tygodni 4 dni 22 godz 44 min 2 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał fxrider Zobacz post
- różne systemy nawigacyjne: wektor/raster, Garmin/Ozi - czyli co jest co i kiedy się przydaje
- warsztat nawigatora-amatora, czyli jakie programy warto mieć i na jakie okazje
Cytat:
Napisał fxrider Zobacz post
- gdzie szukać ciekawych map rastrowych i wektorowych - zbiór linków
- tworzenie własnej mapy dla Garmina - od czystej kartki do wyświetlenia w odbiorniku
- jak wpinać różne mapy w formacie .img do MapSource
Bardzo chętnie bym poczytał.
macki jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 17.03.2011, 23:52   #3
Bartasso


Zarejestrowany: Sep 2010
Miasto: Poznań/Złotów
Posty: 355
Motocykl: CRF1000/CRF300
Bartasso jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 1 tydzień 15 godz 57 min 55 s
Domyślnie

nie ma się nad czym zastanawiać masz chęć czas to pisz ja z chęcią poczytam
__________________

Bartasso jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18.03.2011, 00:42   #4
KIEŁBASA
ZWYCZAJNA
 
KIEŁBASA's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Gdańsk
Posty: 138
Motocykl: Pomarańczowy
KIEŁBASA jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 3 dni 1 godz 13 min 27 s
Domyślnie

Dla mnie, wszystko o czym piszesz to kosmos ale pisz poczytam to się może czegoś nauczę Pozdro
KIEŁBASA jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18.03.2011, 08:57   #5
Wegrzyn
 
Wegrzyn's Avatar


Zarejestrowany: Apr 2009
Miasto: Monschau / Radoszewice
Posty: 1,684
Motocykl: RD07
Przebieg: 42000
Wegrzyn jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 2 tygodni 4 dni 3 godz 13 min 0
Domyślnie

Jeśli tylko możesz to pisz taki poradnik. Wielu osobom to się przyda.
__________________
Wegrzyn jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18.03.2011, 09:46   #6
fxrider
Niepoprawny ideologicznie - XTZ/GS/LC4 ;)


Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Józefów
Posty: 669
Motocykl: R1100GS, LC4
fxrider jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 1 dzień 17 godz 57 min 31 s
Domyślnie

Ok, postaram się co kilka dni coś wrzucać
__________________
lc4.pl - nowa strona pomarańczy
fxrider jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18.03.2011, 10:27   #7
dopra
 
dopra's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2010
Miasto: Poznań
Posty: 628
Motocykl: DR650SE
Galeria: Zdjęcia
dopra is an unknown quantity at this point
Online: 2 tygodni 1 dzień 14 godz 52 min 55 s
Domyślnie

super temat, dodam tylko od siebie, że ja wytyczam trasy offroadowe jako ślady, wysyłam je tak do urządzenia i ustawiam kolor np na czerwony, następnie jadę wg niego, ale NIE nawiguję wg śladu, unikam przez to chęci ściągnięcia mnie do śladu ilekroć objeżdżam np odcinek nie przejezdny. Z praktyki powiem, że "wyklikanie" śladu w Mapsource o długości 140 km offem trwa ok 2 godzin, także nie jest źle.
dopra jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18.03.2011, 19:35   #8
baloo
 
baloo's Avatar


Zarejestrowany: Jan 2009
Miasto: Bydgoszcz
Posty: 228
Motocykl: LC4 Adv
Przebieg: 30000
baloo jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 2 dni 17 godz 27 min 43 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał dopra Zobacz post
super temat, dodam tylko od siebie, że ja wytyczam trasy offroadowe jako ślady, wysyłam je tak do urządzenia i ustawiam kolor np na czerwony, następnie jadę wg niego, ale NIE nawiguję wg śladu, unikam przez to chęci ściągnięcia mnie do śladu ilekroć objeżdżam np odcinek nie przejezdny. Z praktyki powiem, że "wyklikanie" śladu w Mapsource o długości 140 km offem trwa ok 2 godzin, także nie jest źle.
No proszę. Popróbowałem zaplanować trasę jako ślad i podoba mi się to bardziej niż trasa właśnie przez to, że ślad jest niezmienny.
__________________
Pozdrawiam

Darek
baloo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18.03.2011, 19:38   #9
czosnek
 
czosnek's Avatar


Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Kraków/Brzozów/Gdańsk/Zabrze
Posty: 2,967
Motocykl: RD07a/1190r
czosnek will become famous soon enough
Online: 11 miesiące 6 dni 11 godz 35 min 38 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał fxrider Zobacz post
Ok, postaram się co kilka dni coś wrzucać
Popieram!

Najlepiej wersję dla opornych z obrazkami
__________________
Wiesz... taki kuter...

czosnek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 18.03.2011, 20:18   #10
twin
 
twin's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: podlasie/norwegia
Posty: 34
Motocykl: RD07a
twin jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 1 dzień 8 godz 29 min 24 s
Domyślnie

Fajnie by bylo poedukowac sie jakims poradnikiem prosto napisanym, bo instrukcja od garmina strasznie ogolna.
twin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz

Tags
garmin , gps , mapy , nawgiacja


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Zawieszenie, czyli dylematy czarnucha... Mat Rama, zawieszenia, napęd 43 25.05.2012 19:45


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 05:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.