Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Silnik, sprzęgło, skrzynia

Silnik, sprzęgło, skrzynia Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Poprzedni post   Następny post Next
Stary 30.04.2010, 20:41   #1
iwan
 
iwan's Avatar


Zarejestrowany: Dec 2008
Posty: 137
Motocykl: RD04
iwan jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 3 dni 3 godz 38 min 7 s
Domyślnie "Naprawa" wałka zdawczego - metoda alternatywna 4 :)

Witam!!

Sezon w pełni a niektórych może spotkać niemiła niespodzianka podczas wymiany napędu,czyli luzy na wałku zdawczym
Chciałbym przedstawić alternatywną metodę naprawy tego ustrojstwa
Zalety tego typu rozwiązania to:
- brak konieczności stosowania wszelakich klejów, zapraw czy mazideł
- nie trzeba spawać zębatki do wałka w celu wyeliminowania luzów
- wymiana napędu nie wiąże się z toczeniem dodatkowych zębatek, zabezpieczeń itp.
Co potrzebujemy:
- nowe hądowskie zabezpieczenie zębatki (koszt ok.35 zł)
- nowa zębatka (koszt - w zależności od producenta)
- 2 dobrej jakości śruby M6 - nieco dłuższe od oryginalnych (koszt znikomy)
- 4 podkładki pod śruby (koszt - szkoda gadać )
- dremel + przystawki ( koszt ok. 300 - 400 zł, ale urządzenia będziemy używać do mnóstwa innych napraw przy moto, więc nie ma dramatu)

Dla laików:
Wytrzepany wałek zdawczy wygląda mniej więcej tak:
walek popsuty 1.jpg

Można zauważyć wytarcie materiału na wieloklinie po którym porusza się zębatka. Niekiedy uszkodzeniu ulegają również zęby "trzymające" zabezpieczenie zębatki, co widać na rysunku powyżej.

Dla kontrastu zdrowy wałek prezentuje się następująco:
walek dobry 2.jpg

Gdy na spieprzony wałek zakładamy nową zębatkę, w większości wypadków podczas jej osadzania i próby dociśnięcia (w stronę silnika) luz wydaje się mniejszy. Problem polega na tym,że gdy na końcu założymy zabezpieczenie i dokręcimy śruby, zębatka "odsuwa" się od silnika i trafia na najbardziej wyrobioną część wałka generującą luzy. Widać to poniżej:

montaz dobrego walka 2.jpg

Jak temu zaradzić? Bierzemy wcześniej wspomniany dremel i szlifujemy powierzchnie wałka w taki sposób,by zrobić miejsce na "drugie" zabezpieczenie zębatki. Jednocześnie nie zapominamy wyrównać bruzd jakie zostawiło po sobie stare zabezpieczenie zębatki od czoła wałka. ISTOTNE również by nieco pogłębić "rowki" tuż przy końcu wałka. Wszystko ilustruje rysunek poniżej (miejsca zaznaczone na czerwono powinny być miejscami, które potraktujemy naszą multiszlifierką) :

walek podczas naprawy 2.jpg

Po tych zabiegach nasz wałek powinien wyglądać mniej więcej tak:

walek naprawiony `.jpg

Można zauważyć dużą szczelinę w miejscu w którym kiedyś znajdowało się zabezpieczenie zębatki.

Używając dremla "poprawiamy" fabrykę i powiększamy fazowanie od strony czołowej (czyli tej na której pierwotnie przychodziło zabezpieczenie) nowo zakupionej zębatki. Winno wyglądać to tak:

Zebatka poprawiona 1.jpg

Sfazowanie krawędzi zarówno na wałku jak i zębatce, spowoduje,że odwrotnie założona, nie będzie krzywo prowadzić łańcucha. Po odpowiedniej obróbce, różnica w osadzeniu zębatki w stosunku do założonej prawidłowo wynosi zaledwie 1 mm. Poza tym zwiększamy powierzchnie roboczą niewyrobionej części wałka, o co przecież chodzi.

Teraz trzeba wszystko złożyć do kupy w następującej kolejnośći:

- odwrócona zębatka
- podkładka niwelująca ŻÓŁTA (gdyby okazało się, że za bardzo szarżowaliśmy ze szlifierką i po skręceniu nadal występuje minimalny luz)
- stare zabezpieczenie zębatki NIEBIESKIE (skierowane "płaską" częścią w stronę zębatki)
- nowe zabezpieczenie zębatki ZIELONE (skierowane "sfazowaną" częścią w strone starego zabezpieczenie zębatki)
- 2 podkładki sprężynowe (nie ujęte na rysunkach)
- 2 śruby przedłużane

Słowem tak jak poniżej:

zlozenie 3.jpg

Zlozenie.jpg

Nowe zabezpieczenie zębatki powinno wchodzić bardzo ciasno. Po jego założeniu całość tworzy zbitą strukturę i co najważniejsze brak jakichkolwiek luzów

Po wszystkim zakładamy plastikową osłonę i sprawdzamy jak zachowuje się napęd. W razie jakichkolwiek otarć łańcucha o plasticzną osłonę , wkładamy pod nią 2 podkładki i całość skręcamy do kupy. Gajga biegów ma dość miejsca,więc po jej założeniu z pewnością nie będzie uderzać o pokrywę.

Od tej chwili możemy cieszyć się "nowym" starym wałkiem i brakiem luzów

P.S. Zapomniałem dodać, że śruby należy posmarować środkiem zabezpieczającym przed odkręcaniem śrub - Loctite etc.

Pozdrawiam!!

Ostatnio edytowane przez iwan : 30.04.2010 o 20:55
iwan jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Uszczelniacz wałka zdawczego? Kishon Silnik, sprzęgło, skrzynia 22 23.03.2014 22:11
jaka jest średnica wałka zdawczego Dzieju Silnik, sprzęgło, skrzynia 7 20.12.2013 14:03
zimmering wałka zdawczego rdo4 Szaman Silnik, sprzęgło, skrzynia 3 14.03.2011 18:25


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 16:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.