|
Regularne czynności serwisowe Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów. |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
04.12.2009, 13:59 | #1 |
Zarejestrowany: Mar 2008
Posty: 1,420
Motocykl: RD07a
Przebieg: 43k+
Online: 3 tygodni 3 godz 22 min 21 s
|
Zawieszenie F.A.Q. w/g WP Suspension
Stale kombinujemy z tymi zawiechami... Pozwoliłem sobie spróbować uprzystępnić poradniczek ze strony WP Suspension:
Wersja oryginalna UWAGA! Regulacji dlawienia (damping) zawieszenia dotyczy oczywiscie modeli RD07, RD04, RD03 (?) i innych maszyn, ktore cos takiego maja. W RD07A takiej mozliwosci niestety nie ma. - to jest wersja 1 beta, prosze o uwagi i poprawki, będę uzupełniał - Mikroslowniczek: SAG - magiczne zaklecie, pisane tez s.a.g. (?) to z ang. oklapniecie, opadniecie, itp. czyli "martwy skok zawieszenia", ktore osiada pod ciezarem masy resorowanej. Wielkosc w/w reguluje sie poprzez wstepne napiecie sprezyny lub jej wymiane. Tyle. COMPRESSION - praca zawieszenia w sciskaniu, kompresji REBOUND - praca zawieszenia w odbicu DAMPING - dlawienie, tlumienie, w efekcie spowalnianie, pracy zawieszenia. Odpowiednio compression damping i rebound damping. PRELOAD - wstepne napiecie sprzezyny zawieszenia; zwiekszenie P. usztywnia i obniza zawieszenie, ale tez ogranicza jego skok KLOPOTY Z ZAWIESZENIEM: TYLNE ZAWIESZENIE: PROBLEM: - za maly martwy skok zawieszenia (sag) - szarpanie/bicie kierownica w koleinach lub przy przyspieszaniu - amortyzator zdaje sie sie byc nieruchomy - niewygodnie - przesadna praca praca przedniego zawieszenia przy jezdzie w dol lub hamowaniu PRZYCZYNA: - zbyt duze wstepne napiecie sprezyny ROZWIAZANIE: - zmniejszyc napiecie wstepne - wymienic ew. sprezyne na mieksza PROBLEM: - motorcykl osiada przesadnie na zawieszeniu - przesadny martwy skok zawieszenia (sag) - niewygodnie - bicie z tylnego zawieszenia - motocykl holendruje/myszkuje na nierownej drodze PRZYCZYNA: - wstepne napiecie sprzezyny (n.w.s.) zbyt male ROZWIAZANIE: - zwiekszyc n.w.s. - wymienic ew. sprezyne na twardsza PROBLEM: - bardzo niekomfortowo - tylne kolo podskakuje na szybkich zakretach, zwlaszcza przy przyspieszaniu - tylne kolo podskakuje na nierownej nawierzchni PRZYCZYNA: - regulacja pracy-w-sprezaniu amortyzatora ustawiona zbyt twardo - zuzyty amotryzator ROZWIAZANIE: - poprawic regulacje pracy-w-sprezaniu amortyzatora na bardziej miekko - lub zmienic ustawienie tlumienia wewnatrz amortyzatora - wymienic lub zregenerowac amortyzator PROBLEM: - tylne zawieszenie dobija - nierownosci nie sa wytlumiane przez zawieszenie - zauwazalne ruchy ramy, rama "pracuje", szczegolnie przy przyspieszaniu na wyjsciu z zakretu PRZYCZYNA: - regulacja pracy-w-sprezaniu amortyzatora ustawiona zbyt miekko - zuzyty amotryzator ROZWIAZANIE: - poprawic regulacje pracy-w-sprezaniu amortyzatora na twardziej - lub zmienic ustawienie tlumienia wewnatrz amortyzatora - wymienic lub zregenerowac amortyzator PROBLEM: - zawieszenie reaguje bardzo powoli - tylne kolo nie radzi sobie na nierownej nawierzchni - skacze na nierownosciach - niewygoda - sklonnosc do myszkowania w koleinach PRZYCZYNA: - tlumienie odbicia ustawione zbyt twardo - zuzyty amortyzator ROZWIAZANIE: - zmniejszyc tlumienie odbicia - ewentualnie zwiekszyc wstepne napiecie sprezyny - wymienic amortyzator PROBLEM: - zawieszenie reaguje bardzo powolnie - tylne kolo traci przyczepnosc w nierownym terenie - motocykl podskakuje na nierownosciach - niewygoda - motocykl dygoce w koleinach PRZYCZYNA: - dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt twardo ROZWIAZANIE: - zmniejszyc dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia - ewentualnie zwiekszyc wstepne napiecie sprezyny - wymienic amortyzator PROBLEM: - zawieszenie reaguje przesadnie, pracuje caly czas - tylne zawieszenie nieustannie pracuje - tylne kolo podskakuje, dygoce PRZYCZYNA: - dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt miekko ROZWIAZANIE: - zwiekszyc dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia - ewentualnie zmniejszyc wstepne napiecie sprezyny - zregenerowac lub wymienic zuzyte amortyzatory PRZEDNIE ZAWIESZENIE: PROBLEM: - przednie zawieszenie zbyt wolno reaguje / prawie nieruchome - kirownica skacze w reku przy przyspieszaniu lub przekraczaniu kolein - niewygodnie - przednie kolo skacze / wibruje na kiepskiej nawierzchni PRZYCZYNA: - zbyt wysokie wstepne napiecie sprezyn - sprezyny zbyt twarde - poduszka powietrzna zbyt mala ROZWIAZANIE: - zmniejsz wstepne napiecie sprezyn - zmien sprezyny na mieksze lub progresywne o "miekszej" czesci o luznych zwojach - zwieksz poduszke powietrzna (obniz poziom oleju w przednim widelcu) PROBLEM: - motorcykl osiada zbyt nisko na zawieszeniu - przesadna praca zawieszenia - zawieszenie dobija od czasu do czasu - widelec dygoce przy hamowaniu i jezdzie w dol PRZYCZYNA: - zbyt niskie wstepne napiecie sprezyn - sprezyny zbyt miekkie - poduszka powietrzna zbyz duza ROZWIAZANIE: - zwieksz wstepne napiecie sprezyn - zmien sprezyna na twardsze lub progresywne o "twardszej" czesci o luznych zwojach - zmniejsz poduszke powietrzna (podnies poziom oleju w przednim widelcu) PROBLEM: - przednie zawieszenie zbyt wolno reaguje / prawie nieruchome - bicie w ukladzie kierowniczym przy przyspieszaniu - przednie kolo wibruje przy ostrym hamowaniu PRZYCZYNA: - dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia ustawione zbyt twardo ROZWIAZANIE: - zmniejsz dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia - ew. wymien olej na inny o mniejszej lepkosci (np.: 10W na 7,5W) PROBLEM: - przednie zawieszenie bije przy hamowaniu i na nierownej nawierzchni oraz nurkuje przy hamowaniu PRZYCZYNA: - dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia ustawione zbyt miekko ROZWIAZANIE:: - zmniejsz dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia - ew. wymien olej na inny o wiekszej lepkosci (np.: 5W na 7,5W) PROBLEM: - przedni widelec odbija zbyt wolno - niewygodnie - przednie kolo nie radzi sobie w nieronym terenie (traci przyczepnosc?) - utrudnione kierowanie motocyklem (nie slucha sie kierownicy?) PRZYCZYNA: - dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt twardo ROZWIAZANIE: - zmniejsz dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia - ew. wymien olej na inny o mniejszej lepkosci (np.: 10W na 7,5W) PROBLEM: - przod motocykla zyje wlasnym zyciem - skacze i bije w nierownym terenie - przedni widelec odbija zbyt szybko PRZYCZYNA: - dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt miekko ROZWIAZANIE: - zwieksz dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia - ew. wymien olej na inny o wiekszej lepkosci (np.: 5W na 7,5W) PROBLEM: - przedni widelec bije - przednie kolo dygoce - niewystarczajace twardnienie progresywne sprezyn blisko maksymalnej kompresjii PRZYCZYNA: - poduszka powietrzna zbyt duza ROZWIAZANIE: - zwiekszaj ilosc oleju w przednim zawieszeniu, podnoszac poziom lustra plynu o 5-10mm za jednym razem i sprawdzaj czy problem znikl PROBLEM: - widelec twardy - bicie w ukladzie kierowniczym - przednie kolo podskakuje przy hamowaniu z powodu blokowania sie amortyzatorow (?) - niewygodnie PRZYCZYNA: - poduszka powietrzna zbyt mala ROZWIAZANIE: - zmniejszaj ilosc oleju w przednim zawieszeniu, obnizajac poziom lustra plynu o 5-10mm za jednym razem i sprawdzaj czy problem znikl - end of f.a.q. -
__________________
"Don't cry because it's over. Smile because it happened." Dr Seuss Ostatnio edytowane przez samul : 05.12.2009 o 17:52 |
06.01.2010, 22:28 | #2 |
Zarejestrowany: Apr 2008
Posty: 254
Motocykl: RD04 CRF 450 R Husqvarna TE 610
Przebieg: 50000
Online: 1 dzień 6 godz 23 min 18 s
|
samul fajnie że coś takiego zapodałeś .może niektórzy wyciągną wnioski
dodam tylko , że olej w przednich lagach też się zmienia podobnie jak w silniku może troszeczkę rzadziej , potem dziwne pytania :"dlaczego przy zjeżdżaniu z krawężnika coś mi stuka ?" PROBLEM: - przod motocykla zyje wlasnym zyciem - skacze i bije w nierownym terenie - przedni widelec odbija zbyt szybko PRZYCZYNA: - dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt miekko ROZWIAZANIE: - zwieksz dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia - ew. wymien olej na inny o wiekszej lepkosci (np.: 7,5W na 10W) - pozwoliłem sobie na drobną korektę Ostatnio edytowane przez DANDY : 06.01.2010 o 22:39 |
Narzędzia wątku | |
Wygląd | |
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
XR400R zawieszenie | michaello1988p | Inne - dyskusja ogólna | 4 | 07.02.2013 17:52 |
Zawieszenie tył. | wieczny | Rama, zawieszenia, napęd | 12 | 11.07.2008 18:53 |