|
Zastosowanie praktyczne Pytania i porady |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
03.04.2013, 13:24 | #1 |
Turysta DualSport
Zarejestrowany: Jul 2011
Miasto: Chorzów
Posty: 584
Motocykl: KTM 1200 6T
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 2 dni 4 godz 17 min 43 s
|
Garmin Oregon (Montana, 62, ... ) - oprogramowanie subiektywnie idealne
Zachęcony względną popularnością wątku http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=11926 o doborze optymalnego oprogramowania
na GPS z systemem WinCE oraz współpracujący z nim komputer PC, spróbuję tym razem podać analogiczne uwagi dotyczące Garminów. Pod uwagę biorę głównie posiadanego Oregona 450, ale jest prawdopodobne, że inne odbiorniki ,,outdoroowe'' czyli ,,ręczniaki'' (np. wymienione w tytule), czy nawet niektóre Zumo i Nuvi da się również, przynajmniej w części, opisanym oprogramowaniem obsłużyć. Postaram się na bieżąco uzupełniać tego posta o wszystkie Wasze komentarze i uwagi istotne dla tematu. Jak zawsze podstawą jest dla mnie mapa papierowa, a odbiornik gps ma tylko ją uzupełniać. No ale skoro ta technologia jest już na tyle zaawansowana i dostępna, to wykorzystajmy ją do oszczędzania czasu, np. unikania błądzenia i niegubienia się na zaplanowanej wcześniej i dobrze obejrzanej na zdjęciach satelitarnych drodze. Tym razem przyjmuję, że podstawą nawigowania wg gps jest ślad (ścieżka, track) w formacie .GPX, prowadzący nas wybraną (niekoniecznie najkrótszą czy najszybszą) drogą; w końcu jeździmy dla przyjemności Ślad ten wyświetlamy w odbiorniku na tle posiadanych map albo i bez nich. Ze względu na różnice pomiędzy odbiornikami pomijam czy po takim śladzie prowadzą nas komunikaty nawigacyjne, czy musimy sami pilnować, aby nasza pozycja nie ,,zjechała'' ze śladu. Z tych samych względów pomijam wyświetlanie takich informacji jak np. odległość do celu, punktu trasy, itp. Jedne odbiorniki to mają, inne nie. Nie wnikamy. Dla porządku dodam, że pomysł nie pochodzi ode mnie, ten patent stosowany jest przez wielu jeźdźców, np. na forum XTZclub.pl jak i na FAT specjalizuje się w tym Adam (fxrider): http://www.xtzclub.pl/threads/9616-Jaki-GPS-na-moto i inne wątki. Dlaczego ślady, a nie trasy routowalne? Jest kilka powodów, np. a) jakiekolwiek zjechanie z trasy powoduje niepotrzebne przeliczanie tej trasy od nowa, a odbiorniki Garmina do demonów mocy obliczeniowej nie należą (strata czasu, dezorientacja, itd.); zjechanie ze śladu praktycznie nie wpływa na zachowanie odbiornika, b) trasa przygotowana na mapie w komputerze może rozmijać się (i najczęściej rozmija się) z mapą w odbiorniku (patrz punkt a)), c) różne modele Garminów mają różne opcje prowadzenia po bezdrożach (lub nie) czy też różne ustawienia zakazanych/preferowanych dróg i/lub manewrów, jak autostrady, zawracanie (a zatem punkt b) i w konsekwencji a)), d) punkty trasy routowalnej trzeba dobierać bardzo precyzyjnie i na dokładnych mapach, inaczej łatwo je ominąć i odbiornik będzie nam kazał zawracać, kiedy taki punkt miniemy np. o kilkanaście metrów (tak więc punkty b) i a)), e) nie wszystkie dostępne ciekawe mapy są routowalne, a nawet jeśli któraś jest, to punkt f), f) nie wszystkie dostępne mapy są dostatecznie dokładne do routowania (zazwyczaj im dalej od Unii Europejskiej i USA, tym gorzej), tak więc punkty a) i b). Kiedyś na Automapie próbowałem wyznaczać ciekawe przejażdżki przy pomocy tras routowalnych i IMHO kompletnie nie zdało to egzaminu. Chociaż oczywiście przy dojeżdżaniu z punktu A do B czy przy szukaniu konkretnego adresu, routing jest dużo wygodniejszy niż doraźne tworzenie i konwertowanie śladu. Jeszcze więcej informacji na temat ,,ślad czy trasa routowalna'' jest tu: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=8928 No i tak przy okazji - omawiane oprogramowanie ma być z założenia w pełni legalne, czyli - głównie i najlepiej - darmowe. No bo jak mawiał Ryszard Ochódzki, Prezes KS Tęcza: ,,nie będziemy robić dziadowskich oszczędności, żeby nas byle łajza z kontroli wzięła za tyłek'' :P ------------------------------------------ SOFT na Oregon Akurat w przypadku Garmina niewiele możemy pograć z oprogramowaniem samego odbiornika (oczywiście oprócz b. licznych opcji konfiguracji jak tapety, kolejność elementów w menu, sposoby wyświetlania map, kompasów, informacji o trasie, itd.). Jest to system zamknięty, podobnie jak iOS i inne spod znaku nadgryzionego jabłuszka. Możemy natomiast wprowadzać do jego pamięci wewnętrznej lub na kartę: 1. Mapy w plikach .IMG Umieszczamy je na karcie SD lub w pamięci odbiornika, koniecznie w katalogu /odbiornik/Garmin lub /karta/Garmin. O ile np. Oregon na karcie pamięci toleruje różne nazwy map, jeśli tylko zaczynają się od gmapsupp, o tyle w samym odbiorniku plik mapy musi nazywac się na jeden z czterech sposobów: 1. gmapsupp.IMG, 2. gmapsup2.IMG, 3. gmapbmap.IMG, 4.gmapprom.IMG. Na garniak.pl (forum maniaków Garmina) piszą, że w ten sposób można ustalić kolejność wyświetlania tych map (nie sprawdzałem - do uzupełnienia). Wątek o darmowych mapach w formacie .IMG jak również tych do zainstalowania na MapSource lub BaseCamp prowadzi rambo tu: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=9117 2. Ślady w plikach .GPX Muszą być one w katalogach /odbiornik/Garmin/GPX lub /karta/Garmin/GPX. Taki ślad wyświetlany jest po prostu na tle mapy (albo bez tła) jako kreska w wybranym przez nas kolorze. Uwaga: wyświetlane przez Track Manager w odbiorniku nazwy śladów/tracków mogą być inne niż nazwy plików na dysku. Nazwa ta znajduje się w pliku .GPX tu: <trk> <name>StariKotor-Lovcen-Cetinje</name> <trkseg> <trkpt .... ...czyli można ją wyedytować w zwykłym notatniku. Generalnie ślady można tworzyć na dwa sposoby: a) rejestrować faktycznie przejechaną drogę odbiornikiem GPS, lub b) rysować czy też ,,wyklikać'' je na mapie wyświetlonej w odpowiednim programie, np. portalu gpsies.com, Google Earth, BaseCamp i innych. Gotowe ślady można ściągnąć z portali takich jak http://pl.WikiLoc.com, http://www.gpsies.com , http://www.openstreetmap.org/traces albo poprosić kolegów na forum Należy pamiętać o odpowiednim formacie śladu czyli .GPX. Np. Google Earth zapisuje ślady (zwane ścieżkami lub ,,path'') do pliku .KML, z kolei np. ślad nagrywany AutoMapą będzie miał format .GPS. W takich przypadkach do konwersji na GPX używamy programu GPS Babel. Ściągając ślad z takiego portalu nigdy nie mamy pewności, czy został on faktycznie przejechany i zarejestrowany, czy został tylko ,,wyklikany'' na mapie bez faktycznego potwierdzenia. Czasem można z dużym prawdopodobieństwem to stwierdzić na podstawie zawartości (zwłaszcza nagłówka) pliku .GPX, jeśli nie został on wcześniej przetworzony np. pogramem GPX Editor (usuwanie wybranych punktów, zakrętów mniejszych niż kilka stopni kątowych, efektu ,,scattering'', czyli kręcenia się w miejscu i inne). Jeszcze jedną ważną sprawą jest rozmiar pliku ze śladem. W wielu przypadkach jest on niepotrzebnie za duży, tzn. ma za gęsto zapisane kolejne punkty, np. co 5m. Tak duży plik jest wolniej przetwarzany i warto przefiltrować taki ślad programem GPX Editor na PC, usuwając z niego zbędne punkty, informacje o czasie, wysokości, itp. Zazwyczaj jakość nawigowania po kresce nie zmniejszy się lub zmniejszy się nieznacznie. 3. Własne mapy rastrowe (Custom Maps) w plikach .KMZ Kopiujemy je do pamięci odbiornika lub na kartę, do katalogu odpowiednio /odbiornik/Garmin/CustomMaps lub /karta/Garmin/CustomMaps. Jak je tworzyć - najlepiej opowie sam Garmin tutaj: http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps . 4. Własne mapy rastrowe w plikach .JNX Są to inne niż .KMZ formaty map rastrowych. Znajdują się w katalogu /Garmin/BirdsEye. Tematu nie zgłębiałem, po szczegóły odsyłam tu: http://gpsmaniak.com/2010/porady-jnx.htm ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SOFT na PC 1. Portal gpsies.com lub quikmaps.com Komputer oczywiście musi mieć dostęp do internetu. Oba wymienione portale służą do ,,wyklikiwania'' śladów na mapach zwykłych, topo lub satelitarnych. Zasada działania obu portali jest podobna, ale polecam ten pierwszy, z dwóch powodów: a) bogatsze narzędzia rysowania śladu (do przetestowania i wyboru), b) możliwość wyboru innych map niż te z Google, np. OSM, Bing, HikeBike, Yahoo.... Narysowany ślad zapisujemy w wybranym formacie i ściągamy na PC, ew. potem jeszcze konwertujemy w GPS Babel. W popularnym Google Maps również można ściągnąć ślad .KML zaplanowanej trasy. 2. Google Earth (GE) Tu również dostęp do sieci jest wymagany. Zalet tego programu prezentować nie trzeba. Zobaczymy w nim na mapie 3D zarówno własne mapy .KMZ jak i ślady/tracki/ściezki .GPX. GE pomoże także narysować ,,odręcznie'' ścieżkę bezpośrednio na mapie (,,add path''), zaznaczyć ciekawe punkty (,,waypoints'') i wyeksportować je do pliku .KML, który konwertujemy do .GPX via GPS Babel. 3. GPX Editor Ten program pomoże nam poprawić track, który został zarejestrowany przez odbiornik lub zapisany w innym programie. Główne używane przeze mnie funkcje to: a) usuwanie ,,ślepych zaułków'' czyli dróg mylnie wybranych. b) usuwanie zbyt gęsto rozmieszczonych punktów śladu, np. poprzez usuwanie zakrętów mniejszych niż 10 stopni (taką zmianę kierunku gps rejestruje jako osobny trackpoint), albo usuwanie np. co drugiego punktu. c) usuwanie nie zawsze potrzebnych do nawigacji danych, np. czasu, wysokości nad poziomem morza, prędkości chwilowej w danym punkcie, itp. (można zmniejszyć rozmiar pliku .GPX nawet 20x, bez straty informacji o przebiegu trasy). d) usuwanie efektu ,,scattering'' - błędów wynikających z kilkakrotnego odczytu tej samej pozycji, kiedy stoimy. Na śladzie wygląda to jakby odbiornik nerwowo dreptał w miejscu. e) usuwanie odcinków przejechanych kilkakrotnie, na innych trackach, albo tych, którymi wracaliśmy. f) scalanie mniejszych tracków w jeden większy (aby trzymać je pod jedna nazwą i wygodniej odszukiwać w Track Manager). Edytowane tracki można podglądać na Google Maps (on-line). Warto używać tego programu, z doświadczenia wychodzi mi, że zapisany przez odbiornik ślad (przy najmniejszej częstości zapisu trackpointów) i tak można zmniejszyć jeszcze od 5 do 10 razy. 4. GPS Babel Konwerter z i do prawie wszystkich formatów śladów, waypointów i tras routowalnych. Do obsługi .KML (GE, Google Maps) i .GPX wystarczy. Ostatnia używana przeze mnie wersja miała jedynie problemy z trackami w formacie .TRK zapisywanymi przez IGO >= 9.0 (do wersji 8.x działał bez problemu), ale to soft na WinCE. 5. BaseCamp ...to nowsza wersja MapSource (MS), w pełni darmowa, do pobrania ze strony Garmina. Chociaż do MS byłem bardzo przyzwyczajony, to BaseCamp (BC) ma jedną ważną zaletę: nie trzeba instalować na nim map w wersji .EXE (chociaż oczywiście instalować można!). BaseCamp po podłączeniu odbiornika do PC ,,widzi'' mapy .IMG, nawet te, których nie ma zainstalowanych na PC. Oczywiście zainstalowanie map w wersji .EXE, np. stąd: http://www.velomap.org/download/odbl/ również pozwala wyeksportować je do wersji .IMG od razu na odbiornik albo na wirtualne urządzenie Garmin Mobile PC (tak jak było w MS). Również rysowanie tracków i zapisywanie ich do .GPX jest w BC bardzo łatwe. Nie polecam natomiast BC do ogólnie rozumianego ,,zarządzania'' danymi (trackami, waypointami, mapami) na odbiorniku. Kryteria odczytywania tracków innych niż zapisane/utworzone w oprogramowaniu odgarminowskim są trudne do ustalenia. Wielu plików .GPX, które bez problemu wyświetlam na Google Earth, w BC odczytać nie mogę, bo ,,zdarzył się jakiś błąd''. Trudno powiedzieć, czy jest to kwestia innych tagów XML, czy może znaków w nazwach plików/tagów, nie wnikam. 6. Garmin Mobile PC Taka programowa proteza... przepraszam: emulator :P najprostszej nawigacji Garmina, głównie po to, aby podglądać w nim mapy .IMG pobrane skądś tam. Czasem się przydaje, kiedy nie chce nam się pakować tego pliku od razu na odbiornik. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Wychodzi więc na to, że do dokładnego planowania tracków w trakcie podroży wypadałoby wozić z sobą jakiegoś małego netbooka, i to z internetem satelitarnym.... Mnie to jakoś mentalnie nie pasuje, zastanawiam sie więc nad wykorzystaniem popularnego urządzenia mobilnego, np. telefonu lub tableta do tego celu. Nie mam tu jeszcze dużego doświadczenia, więc wrzucam jedynie garść obserwacji z poszukiwań. Problemem nie jest samo urządzenie mobilne, smartphone, tablet, ale dostęp do internetu w terenie czy za granicą, co jest dość drogie. Dlatego szukam rozwiązania, w którym na tablecie/smartphone'ie mogę przeglądać te same mapy co w odbiorniku GPS, koniecznie OFF-LINE. SOFT na urządzenie mobilne (tablet, PDA, iPad, smartphone, PPC) - dywagacje do uzupełnienia 1. OziExplorer, OziExplorerCE (WinCE, Android, ... ) - oprogramowanie PŁATNE. Wymaga osobnego zestawu map rastrowych, przygotowywanych z rastrów .JPG i plików kalibrujących .MAP programem img2ozf. Wynikowy plik mapy to .OZFX3. Można te mapy używać off-line, ale właśnie ze względu na konieczność stworzenia osobnego zestawu map nie jest to mój ideał. 2. OruxMaps (Android) - nie testowałem osobiście, ale z informacji na garniak.pl wynika, że czyta toto mapy .IMG. Czyżby światełko w tunelu? Zwłaszcza, że do obsługi map nie jest wymagane połączenie internetowe (!) Do sprawdzenia. 3. Google Earth - tak jak wersja na PC, jest też na Androida. Problemem może być internet potrzebny do przeglądania zdjęć terenu. 4. G7ToWinCE (WinCE) - konwersja śladów, podobnie jak GPS Babel, ale możliwości uboższe. 5. BaseCamp na urządzenie mobilne - ten program, jest czymś INNYM pod podobną nazwą. Istnienia mobilnego odpowiednika BC opisanego wyżej do dziś nie stwierdziłem. 6. Przeglądarka i jakiś portal do rysowania tracków - też wymaga połączenia z siecią. 7. TwoNav - oprogramowanie jak w p.1 - PŁATNE, ale daje możliwość czytania map w formacie garminowskim. Wersje na różne systemy tu: http://en.compegps.com/updates/ 8. ..... search in progress.... -------------------------------------------------------------------------------------------
__________________
Sowizdrzał KTM 750 6T Nie wierz, nie bój się, nie proś! Ostatnio edytowane przez sowizdrzal : 05.04.2013 o 12:46 Powód: Dopisałem o plikach .JNX |
03.04.2013, 13:59 | #2 |
Łowcy z Łopola
Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: O! Pole...
Posty: 1,233
Motocykl: Szwenduro
Online: 2 miesiące 2 tygodni 11 godz 29 min 17 s
|
PDA, PPC - TwoNav (płatne, czaem są promocje. Sporo o tym tutaj: http://africatwin.com.pl/showthread....ghlight=twonav)
|
05.04.2013, 12:23 | #3 | |
Turysta DualSport
Zarejestrowany: Jul 2011
Miasto: Chorzów
Posty: 584
Motocykl: KTM 1200 6T
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 2 dni 4 godz 17 min 43 s
|
Dzięki, uzupełniłem.
EDIT1; Pytanie z forum advrider.pl Cytat:
Najbardziej sensowne wydaje mi się ograniczenie do 500 trackpointów, np. portal wikiloc przy ściaganiu śladów taki limit właśnie proponuje. Większe ślady na starsze odbiorniki można podzielić GPX Editorem albo ,,wykastrować'' część mniej istotnych punktów.
__________________
Sowizdrzał KTM 750 6T Nie wierz, nie bój się, nie proś! Ostatnio edytowane przez sowizdrzal : 08.04.2013 o 11:17 |
|
15.05.2013, 17:14 | #4 |
Turysta DualSport
Zarejestrowany: Jul 2011
Miasto: Chorzów
Posty: 584
Motocykl: KTM 1200 6T
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 2 dni 4 godz 17 min 43 s
|
Testy na tablecie
W ramach wcześniejszej zapowiedzi testuję aktualnie OruxMaps na 7-calowym tablecie.
Chodzi to całkiem, całkiem, przede wszystkim czyta mapy garminowskie .IMG (tzn. z kaprysami, ale czyta). Rysowanie tracków jest nieco upie...we, ale spokojnie daje się radę, jest funkcja eksportu do .GPX lub .KML. Brakuje mi możliwości rysowania tracków ,,po drodze'', jak dotąd jest tylko po liniach prostych... Tracki rysowane innymi narzędziami, np. GE, gpsies.com, GM, itp. czytane są bez problemów. Jednak spora ilość tracków przepuszczonych wcześniej przez GPXEditor nie chce się w Oruksie już otwierać... Drążę dalej... A propos Google Earth: nie wiem jeszcze także jak (czy) da się otworzyć gotowy track .GPX w tym androidowym GE...
__________________
Sowizdrzał KTM 750 6T Nie wierz, nie bój się, nie proś! Ostatnio edytowane przez sowizdrzal : 16.05.2013 o 07:58 Powód: Dopisek o GE |
16.05.2013, 00:00 | #5 |
Zarejestrowany: May 2013
Miasto: Warszawa
Posty: 14
Motocykl: Husaberg FE570
Przebieg: niewiem
Online: 21 godz 6 min 55 s
|
Ja mam program Gaia na iFona i powiem szczerze że jest zaskakująco fajny. Obawiam się tylko że sam iphone mechanicznie nie podoła wyzwania.... Ale jak ktoś.ma iphona to polecam.
http://www.gaiagps.com Ps. Okazuje się że Android też już ma swoją wersję. |
16.05.2013, 07:52 | #6 | |
Turysta DualSport
Zarejestrowany: Jul 2011
Miasto: Chorzów
Posty: 584
Motocykl: KTM 1200 6T
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 2 dni 4 godz 17 min 43 s
|
Cytat:
W jakim innym formacie mapy można do niego wgrać? Czy jest to oprogramowanie darmowe?
__________________
Sowizdrzał KTM 750 6T Nie wierz, nie bój się, nie proś! |
|
16.05.2013, 14:33 | #7 |
Zarejestrowany: Jul 2010
Miasto: Ballynahinch (Irlandia Płn) / Częstochowa
Posty: 630
Motocykl: CRF1100L AS
Przebieg: 7500 km
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 6 dni 21 godz 47 min 42 s
|
Z tego co widze w AppStore to niestety nie jest za darmo - 13.99 funta
|
19.06.2013, 17:49 | #8 | |
Turysta DualSport
Zarejestrowany: Jul 2011
Miasto: Chorzów
Posty: 584
Motocykl: KTM 1200 6T
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 2 dni 4 godz 17 min 43 s
|
Cytat:
1. Mapy .IMG czyta w większości (nie wszystkie). Moje mapy w formacie .IMG pochodzą głównie stąd www.velomap.org (ściągam .EXE, instaluję do MapSource i ,,wyslij do urządzenia'', ,,send to device''). Mapy .IMG wyświetlają się dość dziwnie w tym Oruksie, ale w ogólności czytać się to da. Szukam reguły, wg której Orux czyta te mapy lub nie.... 2. Orux czyta tracki/ślady w formacie .KML i .GPX. GPXy niestety nie wszystkie; na tych które przechodzą przez GPXEditor, Orux często się wykłada. Pliki .GPX zrobione przez gpsies.com albo .KMLe zrobione przez GM czyta spokojnie. 3. Jak dotąd, nie wiem jak w Oruksie wyznaczać tracki po drogach a nie po liniach prostych (zasadniczo nie problem, ale wspominam z uwagi na ograniczenia ilości punktów w starszych Garminkach) 4. Alternatywą dla Oruksa na IdeaPad może być zwykly androidowy program ,,maps''. Jest w nim możliwość ściągnięcia z GM dowolnego kafelka (do ok. 80MB) i używania offline.
__________________
Sowizdrzał KTM 750 6T Nie wierz, nie bój się, nie proś! |
|
12.07.2013, 08:18 | #9 |
Turysta DualSport
Zarejestrowany: Jul 2011
Miasto: Chorzów
Posty: 584
Motocykl: KTM 1200 6T
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 2 dni 4 godz 17 min 43 s
|
Przez kilka dni testowałem w Karpatach południowych duet Oregon + tablet IdeaPad z Androidem 4.0.
Na Oregonie miałem wyklikane wcześniej ślady, na tablecie - OruxMaps z tymi samymi mapami. Poruszaliśmy się glównie wzdłuż dróg różnej jakości, więc ewentualne korekty kursu łatwo było wprowadzać bezpośrednio na Oregonie jako krótką trasę rutowalną do wybranego punktu. Dokładność map Velomaps była do tego wystarczająca. Oruksa użyłbym wówczas, gdybym potrzebował ułożyć ślad np. na cały następny dzień. Samemu tabletowi brakowało funkcji hostUSB (aktywny port USB), dzięki której mógłbym zarządzać pamięcią wewnętrzną Garmina (kartę SD przekładałem do tableta). Host USB pozwoliłby również na kopiowanie zdjęć i filmów z kart na dysk przenośny. Nie mogłem znaleźć dobrej aplikacji na Androida, która odtwarzałaby filmiki z kamery w formacie HD. Natomiast jako przeglądarka WWW i PDF-ów z manualami sprawdził się bardzo dobrze P.S. GPS w tablecie nie przydał się ani razu.
__________________
Sowizdrzał KTM 750 6T Nie wierz, nie bój się, nie proś! Ostatnio edytowane przez sowizdrzal : 15.07.2013 o 13:21 Powód: Uwaga o GPS w tablecie |
20.07.2013, 14:46 | #10 |
Turysta DualSport
Zarejestrowany: Jul 2011
Miasto: Chorzów
Posty: 584
Motocykl: KTM 1200 6T
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 tygodni 2 dni 4 godz 17 min 43 s
|
Zerknąłem przed chwilą na portal www.velomap.org i co widzę?
W wersjach instalacyjnych .EXE tych darmowych map pod MapSource pojawiła się dodatkowa opcja Velo_Wide ,,OPTIMIZED FOR HIGH DPI screens - e.g. OREGON''... ...co oznacza, że jedna z 4-ch wersji mapy zoptymalizowana ma być na urządzenia o wysokiej rozdzielczości (dokł. Dots Per Inch, czyli ilości pikselków na jednostkę miary). Miło testuję, zobaczymy jak działa -------------------------------------------- Jednocześnie biorę się za test duetu Oregon 450 + tablet Samsung Galaxy P3110 (GPS, 7" ekran, 1024x600 rozdzielczości, 8GB pamięci wewn., z czego do wykorzystania ok. 5GB, 1GB RAM). Tablet ma opcję USB HOST, więc czytać może zewnętrzne źródła danych, jak pendrive, dysk przenośny, czy też pamięć wewnętrzną (wbudowaną) w nawigacji. Celem testu jest określenie na ile na OruxMaps spisują się dobrze mapy Garmina, głównie te z VeloMaps. ------------------------------------------------ PIERWSZE TESTY pokazują, że ta nowa wersja velomaps daje bardziej czytelne mapy, niż poprzednie 3, czyli optymalizowane na 1. urządzenia ręczne dla turystów 2. Urządzenia ręczne dla rowerzystów, 3. monitory PC. Wersja Velo_Wide,,optimized for high dpi'' wydaje się być najbardziej wyraźna, zarówno na odbiorniku, jak i na tablecie z matrycą TFT. Czytelność na ekranie PC ma tu znaczenie drugorzędne. WNIOSEK: te same pliki .IMG można z pozytkiem używać na odbiorniku Garmina i w OruxMaps.
__________________
Sowizdrzał KTM 750 6T Nie wierz, nie bój się, nie proś! Ostatnio edytowane przez sowizdrzal : 20.07.2013 o 17:18 Powód: Dodane pierwsze wyniki testów |
Narzędzia wątku | |
Wygląd | |
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Lark 35 AT - oprogramowanie subiektywnie idealne | sowizdrzal | Zastosowanie praktyczne | 67 | 29.01.2015 22:21 |
Garmin Oregon 600/650 ? | zimny | Hardware | 4 | 18.05.2013 09:19 |