|
Przygotowania do wyjazdów Jak zdobyć wizę? Jaka kuchenka? Brać materac i namiot? Gdzie są ciekawe miejsca? Jakie kufry wybrać do USA? Czy Anakee założyć odwrotnie? Co to CPD? Odpowiedzi znajdziesz w tym dziale. |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
16.09.2019, 23:14 | #1 |
Transport motocykli - uwarunkowania prawne
Na grupie Łowcy Niewygód ukazał się post autorstwa Piotra Roczniaka.
Myślę, że to bardzo ciekawe i wartościowe informację. Za jego zgodą przerzucam do nas: Transport motocykli przez obce firmy (przewoźników). Łowcy! Czytam Wasze posty i zauważam, że brakuje w tej materii wiedzy, więc w kilku słowach postaram się temat ogarnąć. Jest to ważne, ponieważ niejednokrotnie na lawecie / w busie jest grubo ponad 100.000 PLN (2-3 motocykle na lawecie, a znam przypadki 6-8 motocykli transportowanych do Hiszpanii, Grecji, Maroka itp). Podsumowanie na początek (bo post jest dłuższy): odpowiedzialność przewoźnika jest znikoma i w razie szkód stoicie na przegranej pozycji wysyłasz to ubezpieczasz lub ryzykujesz OC/AC - nie są polisami, które chronią w transporcie drogowym (assistance też nie chroni w takim wypadku - bo to polisa na wypadek "awarii") Rozwinięcie dla zainteresowanych Transport krajowy (PL-PL) / międzynarodowy PL-PL na podstawie ustawy o transporcie drogowym towarów międzynarodowy na podstawie konwencji CMR Ma to kluczowe znaczenie dla odpowiedzialności przewoźnika za ewentualne szkody. W obu przypadkach z punktu widzenia właściciela motocykla odpowiedzialność jest bardzo mocno ograniczona. Więc niżej trochę o podstawowych zasadach mądrego przewozu. Załadunek motocykla i jego mocowanie na środku transportu za instrukcję mocowania ładunku (motocykla) jest odpowiedzialny załadowca (np. Ty jeżeli to Twój motocykl), a nie przewoźnik/kierowca instrukcję powinno się przekazać kierowcy, a kopię zachować dla siebie z potwierdzeniem, że ją otrzymał (np. wydrukowane zdjęcia ze wskazaniem gdzie mocować pasy) w instrukcji wskażcie zawsze punkty mocowania (za co można zapiąć pasy, za co nie można mocować brak instrukcji mocowania powoduje, że kierowca/przewoźnik nie odpowiada np za urwanie gmola za zabezpiczenie motocykla odpowiadasz również ty - jak czegoś nie zabezpieczysz i odpadnie - kierowca / przewoźnik za to nie odpwiada [new] sprawdź instrukcję motocykla - być może są wskazane punkty mocowania - jak tak to się do tego stosuj. Ubezpieczenie motocykla w trakcie przewozu (transport własny / przez obcą firmę) To jest dosyć trudne zagadnienie i rozwiązań może być kilka. Przede wszystkim podam najważniejsze zagrożenia i kilka możliwości ochrony ubezpieczeniowej. przewoźnik ma obowiązkową polisę OC - szkody w przewożonym towarze są wyłączone (!) - nie ma znaczenia czy wiezie profesjonalista, kolega czy sameu się przewozi OC sprawcy - tylko gdy sprawcą nie był przewoźnik (a więc jak nie było kolizji wypadku, to OC nie chroni) ubezpieczenie OCPD (jest to dobrowolne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego wynikające z zarobkowego przewozu drogowego towarów) i to na jego podstawie możecie dochodzić odszkodowania - dwie uwagi: nieznany zakres ubezpieczenia, ubezpieczenie OCPD ma chronić przewoźnika - a to oznacza, że bazowanie na tym ubezpieczeniu to spore ryzyko (chyba, że się na tym znasz i sprawdzisz zakres przed wysyłką) ubezpieczenie CARGO - tylko ono ochroni Wasze motocykle na wypadek szkód w transporcie (składka zależy od wartości przewożonych towarów) - i tu kilka uwag - zakres musi być odpowiednio rozszerzony o odpowiednie klauzule a wysokość składki zależy od zadeklarowanej wartości AC - chroni o ile ma to w zakresie (sprawdź OWU), składkę jednak płacisz Ty więc jej wzrost obciąży tylko Ciebie - złe rozwiązanie Assistance - nie chroni w takim wypadku (sprawdź OWU) Clicktrans.pl i inne sposoby znalezienia przewoźnika clicktrans to giełda, która nie odpowiada za przewoźnika w żaden sposób - to tylko miejsce na połączenie obu stron laweciarze - nie ma obowiązkowych ubezpieczeń więc motocykl nie będzie ubezpieczony przez przewoźnika transport we własnym zakresie, przez kolegę, znajomego - jak nie kupisz CARGO - zapomnij o odszkodowaniu |
|
17.09.2019, 09:06 | #2 |
Zarejestrowany: Feb 2012
Posty: 968
Motocykl: RD03
Online: 2 miesiące 1 tydzień 5 dni 6 godz 44 min 56 s
|
Napisał całą prawdę ponieważ przy dużych uszkodzeniach tak naprawdę jesteśmy skazani na dobrą wolę przewożącego i jego chęć naprawienia strat. Ubezpieczenia OCPD są z reguły obwarowane dużą ilością wyłączeń . Odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenia towaru wynikające z prawa przewozowego są też ograniczone przez konwencję CMR w przewozach międzynarodowych więc i tu nadawca jest na straconej pozycji . Z ciekawostek wyłączających odpowiedzialność przewoźnika jest np. brak lub wadliwość opakowania towaru dlatego też motocykle przewożone na lawecie przypięte pasami nie są objęte , żadnym ubezpieczeniem , ale i odpowiedzialnością przewoźnika (chyba, że ma ubezpieczenie CARGO).
|
17.09.2019, 20:28 | #3 |
No to dobrze, ze kupilem sobie przyczepke i woził bedę sam bez stresów
|
|
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Transport motocykli | lotnik | Umawianie i propozycje wyjazdów | 2 | 04.03.2019 20:07 |
Transport motocykli: Trasy | przemo77390 | Przygotowania do wyjazdów | 21 | 25.02.2018 21:16 |
Transport motocykli do Irkucka | Pils | Przygotowania do wyjazdów | 10 | 10.03.2012 12:01 |