Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Rama, zawieszenia, napęd

Rama, zawieszenia, napęd Montaż i demontaż łańcucha, zębatek, zawieszenia przedniego i tylniego, centralki i bocznej podstawki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje łancuchów, podnóżki, półki.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 31.03.2020, 21:37   #1
ziutek2002
Tomaj
 
ziutek2002's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Sep 2014
Miasto: Nekla wlkp
Posty: 535
Motocykl: RD07,CRF1000L/DCT, XL600V
Przebieg: znośny
ziutek2002 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 dni 6 godz 9 min 4 s
Domyślnie Lagi RD07

Witam Panów.

Czy ktoś z Was może się na ten temat wypowiedzieć. Obiecałem sobie, że w tym roku sprawdzę co to jest. Otóż przy np. wprowadzaniu motocyklu do garażu muszę przejechać próg o wysokości 4 cm. Zawsze jak ręcznie wpychałem moto wyczułem delikatne bardzo pukniecie(nie wiem czy za mocnego słowa nie użyłem). Pomyślałem sobie, że pewnie powoli się kończy łożysko główki ramy. Dziś podwiesiłem za ramę przód motocykla. Łożyska nie mają żadnych luzów, kierownica nie wraca do ustawienia środkowego itd – łożysko główki ramy sprawne. Ale…..znalazłem coś innego. Potwierdźcie proszę czy u Was też tak jest, a może to normalne. Moto uniesione, koło przednie jakieś 5 cm nad podłogą. Chwytając oburącz koło i próbując dźwignąć je do góry wyczuwa się luz (tylko w kierunku osi lagi – nie na boki). Wydaje mi się że to właśnie to delikatne puknięcie. Zaznaczyłem to na zdjęciu. Trzeba użyć trochę siły i po wybraniu 4-5mm dopiero jest opór. Dodam że z jakieś dwa lata temu wymieniałem olej itd. I to już było. Dziś dla świętego spokoju wyciągłem sprężyny z lag i pomierzyłem. Do limitów serwisowych brakuje im jeszcze, że ho ho. Włożyłem z powrotem, nabiłem ciśnienie do 0,4 Bara i zostawiłem. Czy to jest normalna praca lagi?

ziutek2002 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 31.03.2020, 21:54   #2
Artek
 
Artek's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2012
Miasto: Ze wsi jestem w ZMY
Posty: 2,741
Motocykl: Hunter Cub
Artek jest na dystyngowanej drodze
Online: 7 miesiące 2 dni 18 godz 3 min 39 s
Domyślnie

Rozebranie lag, ocena bebechów to pół godziny roboty.
Zacznij od zluzowania (nie wykręcaj) śruby od dołu lag.
Artek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 31.03.2020, 21:54   #3
pecze
 
pecze's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2017
Miasto: Giżycko
Posty: 166
Motocykl: XRV 750 Africa Twin
pecze jest na dystyngowanej drodze
Online: 3 miesiące 2 tygodni 6 dni 4 godz 4 min 0
Domyślnie

U mnie takie puknięcia skończyły się po wymianie panewek w lagach.
pecze jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 31.03.2020, 22:02   #4
CzarnyCzarownik
 
CzarnyCzarownik's Avatar


Zarejestrowany: Feb 2015
Miasto: Maków Podhalański
Posty: 1,792
Motocykl: XRV750->XR400
Galeria: Zdjęcia
CzarnyCzarownik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 tygodni 4 dni 17 godz 56 min 37 s
Domyślnie

Jak jest koło w powietrzu to spręzyna ma luz? Ściągnij korek lagi i sprawdź ile sprężynie brakuje do końca rury oraz ile wkręca się korek lagi i powinien wyjść wynik w okolicach 5mm



Sent from my SM-J600FN using Tapatalk
__________________
Zapraszam na YouTube , Instagram oraz Stronkę.
Pozdrawaim, Dawid z DMMotoAdventures
CzarnyCzarownik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 31.03.2020, 22:22   #5
ziutek2002
Tomaj
 
ziutek2002's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Sep 2014
Miasto: Nekla wlkp
Posty: 535
Motocykl: RD07,CRF1000L/DCT, XL600V
Przebieg: znośny
ziutek2002 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 dni 6 godz 9 min 4 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał CzarnyCzarownik Zobacz post
Jak jest koło w powietrzu to spręzyna ma luz? Ściągnij korek lagi i sprawdź ile sprężynie brakuje do końca rury oraz ile wkręca się korek lagi i powinien wyjść wynik w okolicach 5mm



Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Sprężyna wystaje poza rurę. Korek muszę przycisnąć żeby w ogóle wkręcić...
To też nie jest tak, że ten skok 4-5mm jest całkiem swobodny, po prostu idzie to wyczuć.

Ostatnio edytowane przez ziutek2002 : 31.03.2020 o 22:27
ziutek2002 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01.04.2020, 23:40   #6
ziutek2002
Tomaj
 
ziutek2002's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Sep 2014
Miasto: Nekla wlkp
Posty: 535
Motocykl: RD07,CRF1000L/DCT, XL600V
Przebieg: znośny
ziutek2002 jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 dni 6 godz 9 min 4 s
Domyślnie

Dziś nagrałem filmik jak to wygląda. Zmierzyłem dokładnie, obie lagi pracują w zakresie nie jak podałem wyżej 4-5mm tylko dokładnie 2,3mm:

https://www.youtube.com/watch?v=Pjv7DiKMiyM

Na razie nic nie rozbieram, muszę porównać z inną Afryką....
ziutek2002 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.04.2020, 12:29   #7
Mallory
Moderator
 
Mallory's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: May 2013
Miasto: Poznan
Posty: 2,503
Motocykl: RD04
Przebieg: kto wie
Mallory jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 6 dni 23 godz 55 min 38 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał CzarnyCzarownik Zobacz post
Jak jest koło w powietrzu to spręzyna ma luz? Ściągnij korek lagi i sprawdź ile sprężynie brakuje do końca rury oraz ile wkręca się korek lagi i powinien wyjść wynik w okolicach 5mm



Sent from my SM-J600FN using Tapatalk
Cytat:
Napisał ziutek2002 Zobacz post
Sprężyna wystaje poza rurę. Korek muszę przycisnąć żeby w ogóle wkręcić...
To też nie jest tak, że ten skok 4-5mm jest całkiem swobodny, po prostu idzie to wyczuć.
Tam ma być. Sprężyna, po założeniu pełnego zestawu sprężyn i na max wyciągniętej ladze, wystaje poza lagę. Żeby wkręcić korek należy ścisnąć nawet dość mocno sprężynę.
__________________


Kiedy jest najciemniej, wtedy błyska znów nadzieja. Tolkien.
Mallory jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.04.2020, 13:33   #8
Mallory
Moderator
 
Mallory's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: May 2013
Miasto: Poznan
Posty: 2,503
Motocykl: RD04
Przebieg: kto wie
Mallory jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 6 dni 23 godz 55 min 38 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał ziutek2002 Zobacz post
Dziś nagrałem filmik jak to wygląda. Zmierzyłem dokładnie, obie lagi pracują w zakresie nie jak podałem wyżej 4-5mm tylko dokładnie 2,3mm:

https://www.youtube.com/watch?v=Pjv7DiKMiyM

Na razie nic nie rozbieram, muszę porównać z inną Afryką....

Ziutek – przeszukaj forum. Nie jesteś pierwszy i nie ostatni w temacie stukających lag. Kilka rozwiązań na FAT znajdziesz.

Ja ze swojej strony dodam kilka sowich wniosków.

Lagi między 4 a 7 i 7a,b,c,d… są w całości wymienne, ale w całości.

Podobnie jest jeżeli chodzi o rurę górną – są identyczne od 90 do 2003 roku.
Dolna obudowa ma spust oleju (z tyłu na dole) w starszych modelach w 7abcd nie ma.

Co do wnętrza to są różnice – są różnej długości sprężyny.
W 4 są sumarycznie dłuższe o 1,5 mm niż w 7, 7abcd.
W 4 – 55,2 mm i 578,7 mm = 633,9 mm. W 7, 7abcd… - 68,3 mm i 564,1 mm = 632,4 mm.

Także są innej długości tulejki między sprężynami.
Dodatkowo w 4 i 7 są korki umożliwiające dopompowanie lagi.

Jest jeszcze sprężyna na dumping rodzie na dole całkowicie – niestety limit serwisowy nie jest podany oraz nie można jej już kupić nowej – zostały 2 sztuki w Japonii i nie chcieli mi sprzedać już w zeszłym roku, może się to zmieni i może naprodukują podobnie jak to miało miejsce w kwestii wałków zdawczych.

A teraz co do stukania. Są to moje spostrzeżenia.
1) Wkurzające stuki pojawiają się przy dekompresji czyli przy zjeżdżaniu z np. krawężnika a nie przy kompresji,
2) Czasami pomaga wymiana panewek ślizgowych. W pierwszej mojej 4 po wymianie panewek jak ręką odjął – ustały całkowicie stuki,
3) Czasami wymiana panewek nic nie daje. Wtedy można dopompować i to może pomóc.
4) Wszystko może ładnie wyglądać – sprężyny mogą trzymać limit, nic nie jest powycierane, panewki nowe ASO a i tak stuka.
5) Kiedyś po pomierzeniu wszystkiego i pełnym serwisie lag ciągle mi stukało. Zwróciłem się do firmy Tecrol po poradę. Stwierdzili, że wiedzą co jest. Że winny jest zawór dolny w górnej rurze – taki plastikowy w ladze górnej (na zdjęciu). Ustaliliśmy, że sprawdzimy czy ich pomysł naprawę jest skuteczny. Zaproponowali rozwalcowanie górnej lagi i zastąpienie zaworu fabrycznego ich rozwiązaniem – zamontowali taką bardzo długą plastikową sztycę z pierścieniem (na zdjęciu). Nic nie pomogło - było jeszcze gorzej. Po nieudanym eksperymencie powróciliśmy do oryginału.
6) Czasami pomaga wymiana górnej rury na nową.
7) Coś musi nie trzymać limitu, nie ma siły. Jednak niebezpieczne to raczej nie jest – to raczej wkurzająca uszy niedogodność.
8) Wg. mnie lagi od 7abcd stukają rzadziej.

Tyle moich wniosków i obserwacji.
Załączone Grafiki
Typ pliku: jpg 20181121_105753.jpg (412.6 KB, 10 wyświetleń)
Typ pliku: jpg 20190116_135200.jpg (197.6 KB, 8 wyświetleń)
Typ pliku: jpg 20190116_135321.jpg (418.2 KB, 7 wyświetleń)
Typ pliku: jpg 20190116_135349.jpg (368.9 KB, 7 wyświetleń)
Typ pliku: jpg 20190116_135123.jpg (357.9 KB, 7 wyświetleń)
Typ pliku: jpg 20181121_105746.jpg (234.1 KB, 7 wyświetleń)
__________________


Kiedy jest najciemniej, wtedy błyska znów nadzieja. Tolkien.

Ostatnio edytowane przez wierny : 03.04.2020 o 17:21
Mallory jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.04.2020, 13:44   #9
CzarnyCzarownik
 
CzarnyCzarownik's Avatar


Zarejestrowany: Feb 2015
Miasto: Maków Podhalański
Posty: 1,792
Motocykl: XRV750->XR400
Galeria: Zdjęcia
CzarnyCzarownik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 tygodni 4 dni 17 godz 56 min 37 s
Domyślnie

A może jakaś opcja, że to stuka sprężyna o ściankę lagi?

Gdzieś widziałem na sprężynie coś w stylu koszulki termokurczliwej co kawałek. Dzięki temu sprężyna podczas uderzenia o ściankę lagi nie wydawała metalicznego dźwięku.

Nie wyjaśnia to samego luzu, ale jak jest jakiś luz i sprężyna się luzuje to przy ponownej kompresji wygina się w banan i uderza o ściankę lagi

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk
__________________
Zapraszam na YouTube , Instagram oraz Stronkę.
Pozdrawaim, Dawid z DMMotoAdventures
CzarnyCzarownik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.04.2020, 13:49   #10
Mallory
Moderator
 
Mallory's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: May 2013
Miasto: Poznan
Posty: 2,503
Motocykl: RD04
Przebieg: kto wie
Mallory jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 6 dni 23 godz 55 min 38 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał CzarnyCzarownik Zobacz post
A może jakaś opcja, że to stuka sprężyna o ściankę lagi?

Gdzieś widziałem na sprężynie coś w stylu koszulki termokurczliwej co kawałek. Dzięki temu sprężyna podczas uderzenia o ściankę lagi nie wydawała metalicznego dźwięku.

Nie wyjaśnia to samego luzu, ale jak jest jakiś luz i sprężyna się luzuje to przy ponownej kompresji wygina się w banan i uderza o ściankę lagi

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk
Też już o tym kiedyś myślałem. Dobry pomysł z tą termokurczką może być.
__________________


Kiedy jest najciemniej, wtedy błyska znów nadzieja. Tolkien.
Mallory jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Cieknące lagi greszczyn NAT - Warsztat 262 14.10.2022 20:11
Lagi vtwin90 Rama, zawieszenia, napęd 7 09.12.2018 23:11
Sprężyny Zaworowe z auta w lagi - RD07 jakie?? marecki999 Rama, zawieszenia, napęd 14 26.11.2017 06:35


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.