|
Silnik, sprzęgło, skrzynia Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni. |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
12.05.2008, 09:42 | #1 |
Zarejestrowany: Mar 2008
Posty: 1,041
Motocykl: RD03
Online: 2 tygodni 3 dni 19 godz 28 min 14 s
|
Stuk-puk w RD03
Pytanie do użytkowników RD03 /Motormaniak, Endriu, Bąbel, Łysy i kto tam jeszcze ma .../: Czy w Waszych maszynkach na zupełnie zimnym silniku pojawiają sie jakiekolwiek "stuki" dokładnie to chodzi mi o odgłos dobiegający z wałka na którym chyba osadzona jest miedzy innymi pompa wody i oleju. Będąc nad węgierskim stawem takie cóś zwróciło w mojej babci już po raz kolejny moją uwagę, dźwiek nie jest uciążliwy i zanika zupełnie po złapaniu przez moto temperatury - no powiedzmy po minucie pracy na biegu jałowym /wrażenie mam jakby sie jakiś luz kasował a sam odgłos podobny jest w natężeniu do tego słynnego sprzęgła, którego akurat w mojej zupełnie nie słychać/. Zlokalizowałem "źródło" stuku-puku i jest ono rozmieszcone osiowo, dokładnie w miejscu gdzie biegnie chyba wałek na którym wspomniane pompki pracują. Motormaniak ty to chyba słyszałeś na agro-disco i mówiłeś coś o "normie" ale jam człek niezmiernie upierdliwy i chciałem sie upewnić czy aby nie mam się czym martwić A może jest na takie coś jakaś recepta albo inna przyczyna-źródło przychodzi wam do głowy - zaznaczam, że dźwięk po przyłożeniu stetoskopu słyszalny jest po obu stronach silnika w miarę równomiernie /dół silnika, w okolicach o których wyżej wspomniałem/
Z góry dzięki!! |
12.05.2008, 10:42 | #2 |
U mnie to tak sprzegło daje że nic innego nie słychac i nawet nie wiem co ci odpowiedziec.
Chetnie tez bym do kogos podjechał aby fachowym afrykańskim okiem i uchem obadał mój silnik - albo sie nie stresowac i jezdzić... Narazie jezdze i sie nie przejmuje ale nie ukrywam że mnie to sprzegło wkurza. Tym bardziej że silnik nie taki zły jest i oleum nie bierze po 1000 km od wymiany nie stwierdziłem ubytku - jeszcze zeby cichutko chodził... W razie jakby co zainwestuje w inny silnik - ponoć od Trampka 650 pasuje |
|
12.05.2008, 11:34 | #3 |
Zarejestrowany: Mar 2008
Posty: 1,041
Motocykl: RD03
Online: 2 tygodni 3 dni 19 godz 28 min 14 s
|
No tak tylko, że moja na dziś ma nahulane całe 35 tysiaków i stała spoooro latek. Jak odpaliłem ją w momencie kupna na "gnojówce", którą miała w silniku było chyba cicho choć mocno nierówno, potem zmieniłem olej na "płukanke" czyli Mobila 10W40 /bo był pod ręka i tani/ i wtedy pojawił się ten cichy ale wk... dźwięk /generalnie to np. sprzągła nie szło ugnieść bo chyba przekładki pordzewiały i zwalałem to na karb tej przypadłości/. Po 3.000 km. które nakręciłem w miesiąc dźwięk był identyczny tzn. ani sie nie nasilał ani nie cichł i dalej pojawiał się tylko na zimnym silniku. Tera moto już hula pięknie, sprzegło jak masło, pali na pół dyga, zapierd... że klękajcie narody a jedyne co to synchro sie rozjechało bo chyba gaźniory w końcu przeczyściło. W sobotę olej zmieniłem na Motula 15W50 Ester, zrobiłem synchro, podkręciłem sprężyne na tylnym omorze i wsio w pariadkie ale wspomniane "klepanie" na zimnym dalej delikatnie słychać /choć mam wrażenie, że jakby mniej jak na Mobilu i szybciej zanika - pewnie przez gęstsze oleum/. Własnie dlatego to moje pytanie, czy aby w RD-03 praca "wałka" i osadzonych na nim pomp tudzież innych mechanizmów - zwłaszcza na zupełnie zimnym silniku - nie jest delikatnie głośniejsza jak w RD-07, którą wcześniej posiadałem i która po znacznie większym przebiegu jedynie klepaniem sprzegła dawała znać o sobie /jak na złość w mojej babci sprzegło jak makiem zasiał i pewnie dlatego każdy szmerek serducha wyraźnie słychać/.
Ostatnio edytowane przez Pawel_z_Jasla : 12.05.2008 o 11:39 |
12.05.2008, 11:58 | #4 |
mistrzu
Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 1,956
Motocykl: RD03
Przebieg: ?
Galeria: Zdjęcia
Online: 2 miesiące 4 tygodni 1 dzień 5 godz 28 min 4 s
|
moja rd03 chodziła tak jak Twoja - dlatego stwierdziłem "norma". Ja ten dzwięk u siebie diagnozowałem jako łańcuszek pompy oleju- bo po dodaniu gazu u mnie zanikał- był tylko na niskich obrotach. Poza tym łańcuszek pompy oleju w mojej byłej rd03 był bardzo luźny- przypuszczam że fabrycznie tak mają bo na zdjęciach z jakiegoś forum było tak samo..
W moto jak sie ma za niskie obroty to też "trzepie" łańcuchem napędowym więc myślę że podobne reakcje zachodzą w napędzie pompy oleju.
__________________
Enduro i ADV |
12.05.2008, 12:38 | #5 |
Zarejestrowany: Mar 2008
Posty: 1,041
Motocykl: RD03
Online: 2 tygodni 3 dni 19 godz 28 min 14 s
|
Czy u ciebie Darku było to też li tylko i wyłącznie na zimnym silniku czy miało cykl "constans" bez wzgledu na temperatute /u mnie po tych 60-90 s. nagrzewania jest sielsko i błogo a jedyne co słychać to dziurawy tłumnik/ - może w skutek nagrzania oleju faktycznie jakiś nieznaczny luz łańcucha pompy olejowej albo jakiegoś "zabieraka" się kasuje
Izi /chyba żartem/ wspomniał coś o rozrządzie ale to jest ewidentnie "na dole" a poza tym przebieg raczej wyklucza zużycie tego elementu - jak nie znajde innej przyczyny to w zimie i tak wyciągam silnik więc sprawdzę co tam jeszcze słychać. |
12.05.2008, 12:42 | #6 |
lamer miesiąca
Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Wa-wa
Posty: 683
Motocykl: RD07
Online: 1 miesiąc 6 dni 21 min 23 s
|
tez to mam w 007 i przechodzi z nagrzaniem. mnie się zdawało, że to gdzieś od łańcucha albo od zębatki małej ale jeszcze nie ustaliłem
Ostatnio edytowane przez Zazigi : 12.05.2008 o 14:48 |
13.05.2008, 11:11 | #8 |
Zarejestrowany: Mar 2008
Posty: 1,041
Motocykl: RD03
Online: 2 tygodni 3 dni 19 godz 28 min 14 s
|
Dzięki WIELKIE - "spokój jest bezcenny za wszystko inne zapłacisz kartą ..."
|
13.05.2008, 18:49 | #9 |
Administrator
|
Pawle , w mojej babci czasami się też da ułyszeć coś ala postukiwanie gdzieś pod prawym deklem, jak wspomniałeś tylko na zimno zaraz po odpaleniu.
Chyba bardziej na bocznej niż centralce. Jak kiedyś dawno temu zmieniałem sobie tarcze sprzęgła zerknąłem na łańcuszek, owszem nie był napięty jak struna ale jego luz zupełnie mnie nie zaniepokoił. Jest też możliwe że póki pompa nie napełni całej magistrali olejowej i nie złapie pełnego ciśnienia roboczego( mimo zgaszonej kontrolki) wydaje z siebie dźwięki Dodam że przez ostatnie 33 tyskm nic pod tym deklem się nie wydarzyło więc nie zwracam na to uwagi, widać tak już ma być....po prostu działa i tyle. A że czasem sobie wyda dźwięk znaczy że żyje i się kręci , gorzej jak ucichnie ....wtedy może oznaczać że sie coś urwało
__________________
AT03 |
13.05.2008, 20:13 | #10 |
Gość
Posty: n/a
Online: 0
|
Różnica w odgłosie ( ciszej/głośniej) na bocznej czy centralnej stopce, jest spowodowana pracą silnika w pochylonej lub prostej pozycji , kiedy łańcuszek pompy jest wyciągnięty wydala różnego rodzaju klekot . Nie ma co się zastanawiać nad wymianą , koszt łańcuszka 78 zł DiD i 15 zł uszczelka dekla do tego 3 godz. roboty i po klekotaniu .
|